Code Publieksreclame voor Geneesmiddelen (CPG) 2015

Code-Publieksreclame-Geneesmiddelen-CPG-2015-Hoogenraad-Haak-6.jpg

De Code Publieksreclame voor Geneesmiddelen is slechts op kleine punten gewijzigd. Zo is art. 3 geschrapt: “Enige vorm van aanvullende informatie waarnaar in een reclame-uiting wordt verwezen, wordt in het kader van deze Code beschouwd als onderdeel van die reclame-uiting en dient derhalve aan deze Code te voldoen.” Daarnaast is de uitleg van artikel 5 gewijzigd. Dat artikel bepaalt nu dat reclames voor homeopathische geneesmiddelen zonder goedgekeurde therapeutische indicatie niet mag. De uitleg daarvan is nu als volgt: Bij homeopathische geneesmiddelen die door het CBG op basis van artikel 42, lid 3 van de Geneesmiddelenwet zijn geregistreerd, ontbreekt een therapeutische indicatie. Anders dan voor de homeopathische geneesmiddelen die op basis 5 van artikel 42, lid 4 van de Geneesmiddelenwet met therapeutische indicatie zijn geregistreerd, is een bijsluiter niet verplicht voor deze ‘klassieke homeopathica’. Deze homeopathica zijn om deze redenen niet geschikt om geheel op eigen gezag gebruikt te worden. Reclame is daarom voor die producten niet mogelijk.

Daan van Eek en Ebba Hoogenraad

Daniël Haije