De ‘nieuwe privacyvoorwaarden’ van Facebook

Facebook-privacy-data-use-policy-Hoogenraad-Haak-4.jpg

Facebook liet afgelopen maand weten haar gegevensbeleid aan te passen per 1 januari 2015. Dit beleid is onderdeel van de algemene voorwaarden en beschrijft ‘welke gegevens Facebook verzamelt en hoe deze worden gebruikt en gedeeld’. De media en gebruikers van Facebook noemen het gegevensbeleid ook wel de ‘privacyvoorwaarden’ van Facebook. Gaat er wat veranderen? En zo ja, wat verandert dan precies?

Om een account aan te maken op Facebook moet je de algemene voorwaarden van Facebook accepteren. Facebook houdt gebruikers op de hoogte van wijzigingen in de algemene voorwaarden, maar Facebook heeft geen akkoord nodig van gebruikers om wijzigingen door te voeren. De wijziging van het gegevensbeleid van Facebook zal, kort gezegd, weinig veranderen aan de huidige situatie. Facebook blijft zichzelf veel vrijheid geven met betrekking tot het gebruik van content die door gebruikers op Facebook wordt gezet.

IE-rechten
Je draagt je auteursrechten niet over wanneer je content plaatst op Facebook, maar door het accepteren van de algemene voorwaarden van Facebook geven gebruikers een zeer uitgebreide IE-licentie aan Facebook. Met zo’n uitgebreide licentie kan Facebook o.a. statusupdates, foto’s en video’s van gebruikers delen, verkopen of inzetten voor advertenties. Facebook kan zelfs de licenties overdragen of sublicentiëren aan derde partijen. Dit alles uiteraard met als doel te verdienen aan de gebruikers van de immens populaire social media gigant.

Privacy
Facebook verzamelt gegevens van en over jou, via alle Facebook-bedrijven. Dus ook gegevens afkomstig van o.a. Instagram en Whatsapp komen bij Facebook terecht. Het gaat onder meer om de locatie, het tijdstip en het apparaat waarmee je een dienst van Facebook gebruikt. Maar bijvoorbeeld ook de duur van de communicatie en met wie je communiceert. Zelfs als anderen jou een bericht sturen, een foto van jou delen of je contactgegevens uploaden worden die gegevens verzameld en opgeslagen. Facebook kan volgens haar voorwaarden vervolgens die gegevens, zoals statusupdates en foto’s, gebruiken om advertenties te creëren voor Facebook (zie de Verklaring van rechten en verantwoordelijkheden van Facebook).

Gegevensbeleid per 1 januari 2015
Wat verandert dan wel aan het gegevensbeleid? Facebook heeft geprobeerd om haar voorwaarden leesbaarder te maken. De bevoegdheden die Facebook zichzelf geeft worden met de aanpassing allemaal explicieter gesteld. Facebook steekt niet meer onder stoelen of banken wat zij met gegevens van gebruikers doet.

De aangekondigde wijziging van het gegevensbeleid heeft nogal wat teweeg gebracht. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) heeft Facebook gevraagd de invoering van de nieuwe voorwaarden uit te stellen, zodat de toezichthouder onderzoek kan doen naar de veranderingen. Facebook heeft in een reactie laten weten het nieuwe gegevensbeleid toch gewoon door te voeren op 1 januari 2015.

Onder de indruk of totaal niet van dit agressieve Facebook-beleid? Gebruik maken van de diensten van Facebook blijft een keuze, en stoppen kan altijd.

Yannick Bakker

Facebook’s ‘new privacy policy’

Last month, Facebook notified its users that the Facebook data use policy will be amended on January 1, 2015. The data use policy is part of the terms of service and ‘regulates information Facebook receives and how that information is used’. The media and Facebook users tend to call the data use policy ‘Facebook’s privacy policy’. Will the adjustments in the data use policy encompass major changes for Facebook users? And what are these changes exactly?

One has to accept Facebook’s term of service in order to create an account on Facebook. Facebook will notify its users when something will be amended in the terms of service, but Facebook does not need any approval from users to actually amend the terms. Users can quit Facebook if they do not agree with the amendments. Or users can keep on using Facebook and by doing so automatically accept the changes. The upcoming amendments will barely change the current situation. Facebook still creates a role for itself wherein a lot of freedom is granted to use content which is being uploaded or shared by users on Facebook.

IP content
Not Facebook, but its users own all of the (IP) content and information that is posted on Facebook by the users themselves. However, by accepting the terms of service from Facebook before creating an account, you grant Facebook a very comprehensive IP license. With this very comprehensive license, Facebook can, among other things, share, use or sell status updates, photo’s and video’s users post to Facebook. The license can even be transferred or sub-licensed to third parties. Facebook users would not think that Facebook is for free, right? Facebook wants to make profit in a certain way too.

Privacy
Through Facebook, and every other company owned by Facebook (i.a. Instagram and Whatsapp), Facebook receives information about your data usage. The data includes the location, the point in time and the device people use Facebook with. But, for example, data is also received about who you are communicating with and for how long you communicate.Even when others send you a message or share a photo from you, that data will be collected as well. According to Facebook’s terms of service it is possible for Facebook to use that data (like photo’s and status updates) for advertisements on Facebook.

The data use policy as of January 1, 2015
What will be the change or adjustment for the data use policy? Facebook has tried to make the terms more approachable. Facebook is not hiding the powers that it has given itself in the terms of service. You can find them fairly explicit in the terms of service.

Impressed by the upcoming Facebook changes? Or maybe not at all? The decision to use Facebook can be reversed at any time.


Yannick Bakker

Daniël Haije