Pickwick is daadwerkelijk sinds 1753 ‘thuis’

misleiding-pickwick-reclame-reclamerecht-misleidende-reclame.jpg

Nostalgie wordt wel vaker ingezet om een merk of product te promoten: dat wekt immers vertrouwen. In een recente tv-commercial van thee-merk Pickwick wordt dat gevoel ook gebruikt: het filmpje toont verschillende huiselijke scènes waarin een moeder thee zet voor haar kind. Beginnend in de 18e eeuw en naadloos overgaand naar scènes in de daarop volgende eeuwen, met als terugkerende factor: Pickwick-thee. De commercial sluit af met de zin: ‘Pickwick thuis sinds 1753’.

Blijkbaar was iemand van mening dat die slogan misleidend is, omdat het merk Pickwick pas sinds het begin van de 20e eeuw bestaat. Diegene diende dan ook een klacht in bij de RCC. Het bedrijf Douwe Egberts, eigenaar van het merk Pickwick, bestaat weliswaar sinds 1753, maar verkocht haar thee toen nog niet onder de naam Pickwick. Volgens de klager vindt de naam ‘Pickwick’ zijn oorsprong in ‘the Pickwick Papers’ van Charles Dickens. En die was in 1753 nog niet eens geboren!

De RCC oordeelt dat Douwe Egberts de consument niet misleidt: het merk Pickwick is ontstaan toen de rechtsvoorganger van Douwe Egberts in 1937 theeproducten is gaan verkopen onder de merknaam Douwe Egberts Pickwick thee. Inderdaad geïnspireerd door Dickens. Die rechtsvoorganger was zelf weer een rechtstreekse voortzetting van het bedrijf dat in 1753 is opgericht door Egbert Douwe. Dat bedrijf maakte toen al furore met de verkoop van thee. De consument vat de beelden uit de commercial volgens de RCC dan ook zo op, dat Pickwick verwijst naar haar bedrijfsvoering in die periode. De roots van Pickwick liggen dus écht in 1753. En dat mag het bedrijf in haar reclames tonen.

Dat Douwe Egbertsniet haar statutaire of handelsnaam zelf noemt in de slogan maar slechts het merk Pickwick is niet misleidend. Uit de commercial blijkt volgens de RCC duidelijk genoeg dat Douwe Egberts naar zichzelf verwijst. In de uiting van de commercial ligt volgens de RCC niet besloten dat de merknaam Pickwick al sinds 1753 gebruikt wordt. De gemiddelde consument wordt dan ook niet op het verkeerde been gezet door de commercial. Een niet misleidend geschiedenislesje van Pickwick dus!

Daan van Eek

Pickwick 'home since 1753'

Nostalgia is often used to promote a brand or product: after all, it connects history and trustworthiness to a brand. In a recent TV commercial tea-brand Pickwick also uses the feeling: the ad shows various domestic scenes in which a mother serves her child a comforting cup of tea. The TVC starts in the 18th century and transfers seamlessly to scenes in the following centuries. Recurring factor is of course Pickwick tea. The commercial ends with a voice-over saying: "Pickwick, home since 1753”.

Someone was of the opinion that the TVC is misleading, because the brand Pickwick only exists since the beginning of the 20th century. Thus, the person filed a complaint with the Dutch Advertising Code Committee. Pickwicks owner - the company Douwe Egberts - existed since 1753, but it had not sold her tea under the brand Pickwick since then. According to the complainant the name 'Pickwick' originates from 'The Pickwick Papers’ by Charles Dickens. And Dickens was not even born in 1753!

The RCC however ruled that Douwe Egberts did not mislead the consumer: the brand Pickwick started being widely used since the predecessor of Douwe Egberts in 1937 started selling (tea)products under the brand ‘Douwe Egberts Pickwick tea’. Indeed inspired by Dickens. The predecessor itself was a direct continuation of the company founded in 1753 by Douwe Egbert. And that company had a well-established name in the consumer-tea market. The DCA found that the consumer interprets the commercial as a reference to the company’s (predecessors) operations in the early 18th century. So the TVC is correct: the Pickwick roots stem from 1753. And thus is the company allowed to show and mention its roots in its commercials.

The fact that Douwe Egberts does not use its registered trade name or slogan in the commercial, but only the Pickwick brand, is not misleading. The commercial clearly refers to Douwe Egberts itself and its operations on the tea-market since 1753. The commercial does not put the average consumer on the wrong track. A non-misleading history lesson by Douwe Egberts!

Daan van Eek

Daniël Haije