‘Gezonde’ limonade mag niet, plaatjes van vers fruit wel

Limonade-met-citroen.jpg

Reclame voor voeding zegt regelmatig dat een product ‘gezond’ is. Maar mag dat zomaar? En mag je plaatjes van vers fruit afbeelden bij een product dat géén vers fruit bevat? De Reclame Code Commissie deed onlangs uitspraak: de claim dat limonade ‘gezond’ is, werd niet toegestaan, plaatjes van vers fruit wel. 

Gezonde limonade, bestaat dat überhaupt? Het antwoord op die vraag hangt af van wat je als ‘gezond’ ziet. Het bedrijf achter www.gezondelimonade.nl stelde dat de door hen verkochte limonade inderdaad gezond is. Want het bevat geen suikers, geen gluten, geen vetten én geen conserveermiddelen. En het is ook nog eens arm aan koolhydraten en rijk aan vitamine C. Probleem is: de Europese Claimsverordening geeft strenge regels voor gezondheidsclaims, ofwel claims die levensmiddelen in verband brengen met de gezondheid. Deze zijn niet toegestaan, tenzij ze specifiek zijn goedgekeurd voor bepaalde ingrediënten. En voor geen van de ingrediënten in deze limonade zijn claims toegestaan. En dus concludeert de Reclame Code Commissie: de adverteerder mag niet zeggen dat de limonade gezond is. Streng, maar zo is de Verordening.

Dan de tweede vraag. Mag reclame voor limonade met fruitsmaak foto’s tonen van vers fruit? Ook als die limonade niet gemaakt is van vers fruit? Het antwoord is ja. Een belangrijke factor is wel dat de adverteerder verder ook niet de indruk wekte dat bijvoorbeeld verse ananas en watermeloen waren gebruikt. In tegendeel: de reclame spreekt van ‘instant oploslimonade’ verpakt in zakjes met ‘de smaak van …’. De Reclame Code Commissie oordeelt daarom dat de gemiddelde consument niet verwacht dat de limonade gemaakt is van vers fruit. Gelukkig wordt dus niet op alle slakken zout gelegd.

Ebba Hoogenraad

‘Healthy’ instant lemonade is not allowed, pictures of fresh fruit are

Food advertising often claims that products are ‘healthy’. But is that allowed? And is it allowed to show pictures of fresh fruit in advertising for products that do not contain fresh fruit? Not long ago, the Dutch Advertising Code Commission decided upon these questions. It ruled that the claim that instant lemonade is ‘healthy’ is not allowed, but that pictures of fresh fruit are.

Healthy instant lemonade, does it exist at all? The answer to that question depends on what you regard as ‘healthy’. The company behind www.gezondelimonade.nl (which translates into www.healthylemonade.nl) argued that their instant lemonade is indeed healthy. It does not contain any sugar, gluten, fat and preservatives. And it is low in carbohydrates and rich in vitamin C.

The problem is, however, that the European Claims Regulation is particularly strict towards the use of health claims. Health claims are not allowed, unless they are specifically approved in relation to certain ingredients. This instant lemonade did not contain any ingredients for which health claims have been approved. And so the Advertising Code Commission decides that the advertiser cannot claim that its instant lemonade is healthy. Strict, but that is what the Claims Regulation is like.

Than the second question. Is advertising for instant lemonade with fruit flavour allowed to show pictures of fresh fruit? Also if the instant lemonade is not made out fresh fruit? The answer is yes. An important factor in the decision, however, that the advertiser did not create the impression that fresh fruits were used. Quite the opposite: it clearly spoke of sachets of ‘instant lemonade’, ‘with … flavour’. Therefore, the Advertising Code Commission rules that the average consumer does not expect that the instant lemonade is made out of fresh fruits. Luckily, not every aspect of advertising is looked at in the strictest possible way.           

Ebba Hoogenraad

Daniël Haije