Red Bull geeft je GEEN vleugels?!

Red-Bull-schikking-reclamerecht-Bram-Duivenvoorde.jpg

Opmerkelijk nieuws uit de Verenigde Staten: de Oostenrijkse energiedrankenproducent Red Bull heeft een schikking getroffen voor in totaal 13 miljoen dollar, zo melden diverse media. Want: Red Bull geeft je GEEN vleugels. Maar dat weten we toch allemaal? Waarom dan deze situatie in de VS?

Anders dan in Nederland, wordt in de VS met grote regelmaat collectief schadevergoeding gevorderd. In het kader van zo’n collectieve actie klaagden Amerikaanse consumenten over de reclameslogan van Red Bull.  De slogan “Red Bull gives you wings” en het verband met sportprestaties en een verbeterd concentratievermogen zouden te veel de indruk wekken dat energiedranken prestatieverhogend werken. En dat is onterecht, zo menen de eisers.

Te veel de indruk? Hebben de Amerikaanse klagers hiermee een punt? In Nederland is kennelijke overdrijving in reclame toegestaan. Dat je van Red Bull vleugels zou krijgen is een mooi voorbeeld van zo’n reclame-overdrijving. In Nederland lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat een klacht tegen deze Red Bull slogan zomaar kans van slagen heeft.

In de VS heeft Red Bull besloten de zaak te schikken. Waarschijnlijk is deze beslissing ook tegen de achtergrond van de Amerikaanse (claim)cultuur genomen. Inhoud van de schikking: iedereen in de Verenigde Staten die in de afgelopen tien jaar Red Bull heeft gedronken heeft recht op 10 dollar in de vorm van een cheque of 15 dollar aan Red Bull producten. Maximaal keert Red Bull 13 miljoen dollar in het kader van deze schikking uit. De schikking moet nog wel worden goedgekeurd door de rechtbank in New York. Deze zal hierover pas op 1 mei 2015 uitspraak doen. Dat duurt nog even. Ondertussen blijft het hoe dan ook – zeker in Nederland – een opmerkelijke kwestie: een beetje gevleugelde overdrijving in reclame moet kunnen, toch?

Bram Duivenvoorde

Red Bull does NOT give you wings?!

Remarkable news from the United States: several media report that the Austrian energy drinks producer Red Bull has concluded a 13 million dollars settlement. Why? Because Red Bull does NOT give you wings. But we all knew that, right? So why this settlement in the US?

Different from the Netherlands, the United States has a lively practice of class actions. And this is exactly what happened to Red Bull: American consumers started a class action challenging Red Bull’s well-known advertising slogan. The slogan “Red Bull gives you wings” and the product’s relation to sports achievements and concentration were challenged as they would too much give the impression that that the energy drinks enhance performance. Which is misleading, according to the claimants.

Giving too much the impression of enhancing performances? Do the American claimants have a point here? In Dutch advertising law typical exaggeration is allowed. Red Bull “giving you wings” is exactly that: the common and legitimate advertising practice of making exaggerated statements or statements which are not meant to be taken literally. As a consequence, it is very unlikely that a case against this slogan would be successful in the Netherlands.

In the United States, Red Bull has decided to settle. Undoubtedly, this decision should be seen against the background of the American system were class action claims are possible. The substance of the settlement: every American who has drunk Red Bull in the past ten years is entitled to 10 dollars in the form of a cheque or 15 dollars worth of Red Bull products, with a maximum of 13 million dollars. Before consumers are compensated, the District Court for the Southern district of New York has to approve the settlement. The decision is scheduled for 1 May 2015. That will take a while. Still, this remains – especially for the Dutch public – a remarkable case:  giving your commercial wings should be allowed, right?       

Bram Duivenvoorde

Daniël Haije