Beautyclaims zijn geen gezondheidsclaims

Face-cream-pink-flowers.jpg

Dit standpunt wordt gesteund door de NVWA. De NVWA heeft besloten dat een aantal beautyclaims niet onder de Claimsverordening valt. Dit is een unieke situatie, omdat in de rest van Europa hier (nog) geen concrete uitspraken over zijn gedaan.

Een ‘beauty’-claim is een bewering die een positief effect op het uiterlijk aangeeft. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims. Wanneer claims voor eet- en drinkwaren volledig tot het uiterlijk beperkt blijven, kan sprake zijn van een beauty-claim. Denk aan ‘behoud van de normale structuur, elasticiteit en uiterlijk van de huid’, ‘draagt bij aan mooie haren en nagels’ of ‘vermindert de zichtbare tekenen van het ouder worden’. Deze claims zeggen niets over een gunstig fysiologisch effect, zoals gezondheidsclaims wél doen. Om de moeilijke grens tussen beautyclaims (uiterlijk) en gezondheidsclaims (fysiologisch) af te bakenen heeft de keuringsraad KOAG/KAG in samenwerking met de NVWA een lijst met beautyclaims gepubliceerd. In deze lijst staat helder uitgelegd wanneer een claim een beautyclaim of een gezondheidsclaim is.

Door de erkenning van de NVWA is er omtrent het gebruik van beautyclaims in Nederland meer ruimte en duidelijkheid gekomen. Deze ontwikkeling maakt het er niet makkelijker op voor bijvoorbeeld producenten en distributeurs die opereren in meerdere Europese landen. De discussie over dit onderwerp is nog gaande. Frankrijk betoogt bijvoorbeeld dat beautyclaims wél onder de Claimsverordening moeten vallen. Let dus op bij het maken van beautyclaims. Het regime kan per land verschillen.

Christine Fontaine

Beauty claims are not health claims

This statement is backed by the Netherlands Food and Consumer Product Safety Authority (Dutch: ‘NVWA’). The NVWA has decided that several beauty claims do not fall under the scope of the Claims Regulation (Regulation EC no 1924/2006). This is a unique situation for Europe, because other Member States have not (yet) elaborated on this matter.

A ‘beauty claim’ states a positive effect on someone’s looks. Sometimes it might be hard to sort the beauty claims from the health claims. It is a thin line between the two. Claims on food and beverages can be beauty claims when they entirely focus on the looks. Examples are: ‘keeps the skin elastic’, ‘supports hair and nails’ or ‘natural skin rejuvenation’. Health claims, on the other hand, focus on a positive physiological effect. To clarify the difficult difference between beauty claims (looks) and health claims (physiological), the Dutch examination board on health claims (KOAG/KAG) collaborated with the NVWA and published a list with beauty claims (Dutch only). The list gives clear examples of the distinction between beauty claims and health claims and qualifies the given examples.

With the introduction of this list and the acknowledgement from the NVWA for beauty claims, more clarity has been established for beauty claims. However, this development might be difficult for distributors who deal in multiple European countries. This matter is still being discussed. France for example is of the opinion that beauty claims do fall under the scope of the Claims Regulation. Therefore, be aware when making beauty claims. The regime can differ depending on the country.

Christine Fontaine

Daniël Haije