Einde Facebook like-gate

iStock_000034432584Small-300x300.jpg

Een veelgebruikte manier om als bedrijf likes te krijgen op de eigen Facebook-pagina: de consument een beloning in het vooruitzicht stellen als hij de pagina van het bedrijf leuk vindt. Die beloning kan van alles zijn: toegang tot een filmpje van een internationale ster of de mogelijkheid om aan een kansspel mee te doen. Maar per 5 november mag dit in veel gevallen niet meer van Facebook. 

Facebook pagina’s gebruiken vaak applicaties (extra toepassingen binnen de algemene Facebook-pagina) om bezoekers van die pagina te stimuleren om de algemene pagina leuk te vinden. Voorbeeld: “vind ons leuk en krijg toegang tot een gratis e-book”. Of: “vind ons leuk om mee te doen aan de Actie Win een Reis naar Salou”. Door de applicaties wordt automatisch geregeld of iemand toegang heeft tot de beloning.

Facebook wil dat de fanbase van een bedrijf is gebaseerd op échte interesse om het bedrijf te volgen, niet omdat deze een beloning krijgt. Daarom is het vanaf 5 november niet meer toegestaan om via applicaties bezoekers te belonen om een pagina leuk te vinden. Ook worden de mogelijkheden om dit te doen technisch beperkt. Wie de nieuwe regels overtreedt kan onder meer uitgesloten worden van Facebook. 

De regels veranderen alleen voor applicaties. Handmatige beloning van likes is vooralsnog wél toegestaan. Zo kan een bedrijf beloven een grote kortingsactie te starten als de Facebook-pagina 100.000 likes heeft. Of een klant korting geven indien hij een screenshot opstuurt waaruit blijkt dat hij de pagina leuk vindt. Verder verandert Facebook vooralsnog alléén de regels voor het belonen van likes. Het is nog wél toegestaan om bezoekers een beloning in het vooruitzicht te stellen om bijvoorbeeld via Facebook op een plaats in te checken.

Bram Duivenvoorde

The end of Facebook like-gate

Companies have been doing it all the time to increase their fan base: incentivising consumers to like their page on Facebook. The reward could be anything, from access to a movie about a celebrity  to the possibility to take part in a competition. From 5 November, however, Facebook no longer allows this.

Pages on Facebook often use applications (add-ons within the Facebook page) to encourage visitors to like that page. Example:  “like us and get access to a free e-book”. Or: “like us to get a chance to win a trip to Salou”. The applications use an automatic system which organises who will get a reward.

Facebook wants to change this situation. Facebook wishes that the fan base of a company is based on genuine interests in the company, and not because people are promised a reward. That is why Facebook, from November 5th, no longer allows companies to invite visitors of Facebook pages to like their page with the incentive of a reward. The possibilities to create such applications will be technically restricted as well. Violators of the new rules may be banned from Facebook.

Only the rules for applications will change. It is still allowed to hand out manual rewards though. A company can still promise to start a big ‘discount campaign’ when, for example, its page reaches a million likes. Or it can ask visitors of its page to send a screenshot wherein the visitor proves he or she likes the page. At the moment, it looks like Facebook is only changing the rules on the matter of rewarding likes. It is still allowed to reward visitors when they ‘check-in’ at certain places (companies) through Facebook.


Bram Duivenvoorde

Daniël Haije