RCC streng voor Lancaster: overdrijving kan niet door de beugel

RCC-reclamerecht-misleiding.jpg

Eerst even terug in de tijd. Twee jaar geleden moest Lancaster voor de Reclame Code Commissie verschijnen vanwege een claim bij de 365 Cellular Elixer. Lancaster stelde toen: “365 Cellular Elixer reset elke dag het DNA van uw huid”. Volgens de Reclame Code Commissie was dit misleidend. Het product droeg weliswaar bij aan het herstellen van het DNA van de huid, maar van volledig resetten was geen sprake.

Begin deze maand stond Lancaster weer voor de Reclame Code Commissie. Wederom ging het over de 365 Cellular Elixer. Een reclame voor een nieuwe gezichtscrème werd afgesloten met de aanbeveling: “Combineer met Lancaster 365, het actieve serum dat het DNA herstelt”. Mag dit wel?

Het antwoord is nee. De Reclame Code Commissie vindt ook de stelling dat het product “het DNA herstelt” te absoluut. Volgens de Reclame Code Commissie zal de consument ook bij deze claim denken dat het product zelfstandig het DNA kan herstellen. Dat het product een bijdrage levert om het DNA te herstellen is niet voldoende.

Wie reclame maakt voor cosmetica moet dus voorzichtig zijn. Dat overdrijving bij reclame hoort – en dit geldt zeker voor cosmeticareclame! – biedt soms geen soelaas.

Klik hier voor de uitspraak.

Bram Duivenvoorde

Advertising Code Committee strict on Lancaster: exaggeration not allowed

Let us first go back in time. Two years ago, Lancaster was brought before the Advertising Code Committee because of a claim made for its 365 Cellular Elixer. In its advertising, Lancaster claimed that “365 Cellular Elixer resets the DNA of your skin”. According to the Advertising Code Committee, this claim was misleading. Although the product did contribute to recovering the DNA of the skin, it did not reset the DNA entirely.

At the start of this month, Lancaster was again brought before the Advertising Code Committee. Once more, the complaint concerned the 365 Cellular Elixer. At the end of an advertisement for a new facial crème, consumers were advised to “Combine [the facial crème] with Lancaster 365, the active serum that recovers the DNA.” Was this allowed?

The answer is no. The Advertising Code Commission argues that also this claim makes the consumer believe that the product by itself recovers the DNA. The fact that the product does contribute to recovery is insufficient.
Hence, those advertising for cosmetics should be careful in the Netherlands. The fact that exaggeration is common in advertising – certainly for cosmetics! – does not always cure the wrong.

Click here for the Commission's recommendation.

Bram Duivenvoorde

Daniël Haije