Reclame met 0% btw krijgt RCC zegen
In de autobranche is het al langer gebruikelijk: adverteren met “0% btw”. Maar mag dit wel? Want zoals Benjamin Franklin ooit zei is niets in dit leven zeker, behalve de dood en belasting. Hoewel de wet op de omzetbelasting het tegendeel lijkt voor te schrijven, heeft het hoogste college van de Stichting Reclame Code nu haar zegen gegeven aan “0% btw” reclame.
Overdrijving hoort bij reclame. Om iets over te brengen moet je soms snel de aandacht kunnen grijpen. Wat met “0% btw” wordt bedoeld is natuurlijk dat de consument 21% minder betaalt voor een product dan anders het geval zou zijn. Hoe de prijs precies is opgebouwd is voor de koper van ondergeschikt belang. Hij krijgt 21% korting, dus hij is blij.
Het hoogste orgaan van de Stichting Reclame Code, het College van Beroep, heeft onlangs bevestigd dat er gewoon geadverteerd mag worden met “0% btw”. Dit ondanks eerdere uitspraken waar het misleidend werd geoordeeld. En dat laatste is best te begrijpen, artikel 38 van de Wet op de Omzetbelasting verbiedt immers het aanbieden van goederen “met zodanige aanduidingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen zou zijn inbegrepen”.
Het College van Beroep staat deze manier van adverteren (die al tijden in schwung is) expliciet toe. Zij redeneert pragmatisch: de gemiddelde consument weet dat er over de nieuwprijs van een auto altijd btw betaald moet worden, en deze maatman zal begrijpen dat het bij een reclame waar over “0% btw” wordt gesproken gaat om een bijzondere kortingsactie waarbij een korting wordt gegeven ter waarde van het btw bedrag. Dit laatste moet uiteraard wel in de voorwaarden worden uitgelegd, bijvoorbeeld op de website.
Ook in beroep veegt het College van Beroep de argumenten van klager van tafel. De consument is niet op zijn achterhoofd gevallen. Dat op deze manier de indruk zou worden gewekt dat de belastingwet terzijde wordt geschoven (zoals klager stelt) neem het College dan ook niet aan.
Adverteren met een 0% btw actie is dus toegestaan. Zorg er wel voor dat in de uiting naar de voorwaarden wordt verwezen, en leg in deze voorwaarden uit hoe de korting is opgebouwd want misleiding is natuurlijk nooit toegestaan.
Dorothée de Rooy
0% VAT advertisement now Advertising Code Committee approved
The car industry has been using this practice for a while now: advertising with “0% VAT”. But are they entitled to do this? Because as Benjamin Franklin famously said: “in this world nothing can be said to be certain, except death and taxes”. And even though the Dutch Turnover Tax Act seems to state the opposite, the highest body of the Advertising Code Authority (ACA) has recently confirmed that advertising like this is A-okay.
Exaggeration is inherent to advertisement. What is meant by “0% VAT” is clearly that the consumer pays 21% less for a product than would otherwise be the case. The inner workings of how the price is constructed is of secondary importance to the customer. He’s getting 21% off, so he’s a happy camper!
The ACA’s highest body, the Board of Appeal, rendered a decision confirming that advertising with “0% VAT” is permitted, contrary to their earlier standpoint that this was misleading. And that standpoint is understandable given the fact that article 38 of the Turnover Tax Act forbids offering products against prices with “indications such that the turnover tax would not be included in the price.”
The Board of Appeal reasons pragmatically about this (already common) way of advertising and explicitly allows it. The average consumer is aware of the fact that VAT is due over the new price of a car. This reference person understand that advertisement speaking of “0% VAT” means that there is a discount equal to the amount that would normally be due in VAT. How this works should be explained in the terms and conditions of the campaign, that might be on the website.
The Board disregards the complaint in appeal. The average consumer has a good head on his shoulders and advertising this way does not make it seem like the tax act is being rendered ineffective (as the complainant argued).
So advertising with “0% VAT” is allowed. But make sure to refer to the terms and conditions and explain how the discount is constructed because you should always make sure your advertisement doesn’t mislead.
Dorothée de Rooy