De een z’n (d) (r) ood, is de ander z’n brood..

Louboutin-merkinbreuk-merkenrecht.jpg

Het is als een Pavlov-reactie: denk je aan (extreem) hoge hakken met rode zolen, dan denk je aan Louboutin. Daar hoef je echt geen fashionista/ fashionisto voor te zijn. Maar dan nu: een flinke domper voor de Franse ontwerper Christian Louboutin. Voor wie het gemist heeft, de rechtbank in Brussel heeft bepaald dat rode zolen voor schoenen met hoge hakken geen merk kunnen zijn.

Qu'est-ce qui s'est passé? Louboutin heeft sinds 2009 een merkrecht op rode zolen onder schoeisel met hoge hakken. Van Dalen bracht echter ook pumps met rode zolen op de markt. De ontwerper vroeg de rechter op grond van haar merkrecht om hier een eind aan te maken en een dwangsom van EUR 5.000 per schoen op te leggen. De rechter gaat hier niet in mee en overweegt dat de rode zolen helemaal geen merk kunnen zijn. De rode zolen zijn heel belangrijk voor de consument en geven daarom de specifieke waarde aan de schoenen. Het merk is nietig en moet worden verwijderd uit het Benelux merkenregister. Conclusie: geen merk en dus ook geen inbreuk door Van Dalen.

Nog geen jaar geleden oordeelde de Nederlandse rechter in kort geding heel anders. Van Haren mocht niet langer hoge hakken met rode zolen verkopen. Deze zouden te veel lijken op de rode zool waar Louboutin een merkrecht op heeft (of eigenlijk “had”, zo blijkt nu). De rode zool zou door Louboutin zo consequent door de jaren heen zijn toegepast, dat het publiek dergelijke rode zolen onder pumps gelijk herkent als afkomstig van Louboutin. Dat er een prijsverschil bestond tussen schoenen van Van Haren en Louboutin bleek niet van belang: ook op straat kan de consument nog in verwarring raken, zo oordeelde de rechter.

De rode zolen zijn hét symbool van het merk. Mijn verwachting is dan ook dat Louboutin dit niet zomaar over zijn kant laat gaan. Hier is het laatste woord nog niet over gezegd! We houden je graag op de hoogte.

Sarah Arayess

One man’s misfortune is another man’s opportunity

It’s like a Pavlovian response: when thinking of (extremely) high heels with a red sole, immediately the name “Louboutin” pops up. You don’t need to be a fashionista/fashionisto to come up with this. But the French designer Louboutin recently had to face a setback. What happened? The court of Brussels declared the Louboutin trademark (red soles under high heels) invalid.

Qu'est-ce qui s'est passé? Since 2009, the designer was the proud owner of this red soles-trademark. Van Dalen, a Dutch company, also launched heels with red soles on the market. The designer asked the court to stop the infringing use of his trademark and asked to impose a penalty of EUR 5.000 per shoe. The court did not agree with Louboutin and ruled that the red soles even can’t be a trademark. The red soles are of high importance for the consumer and give the shoe its substantial value. The trademark is therefore invalid and should be removed from the Benelux Trademarks Register. Conclusion: there is no trademark and therefore no infringing use of the red soles by Van Dalen.

One year ago, the Dutch court ruled in the complete opposite way. Van Haren (another Dutch company) was ordered to stop selling and distributing high heels with red soles. The use of the red soles infringed the trademark of Louboutin. Louboutin used the red soles consistently and over a long period of time. In the opinion of the court, the average consumer immediately thinks of Louboutin when seeing red soles. The difference in price between the Van Haren shoes and the Louboutines was of minor importance. There is a likelihood of post-sale confusion, for example when seeing high heels on the streets.

The red soles are the unique selling point of Louboutin. Therefore, my guess is that this won’t be the end of the matter. We are happy to keep you informed.

Sarah Arayess

Daniël Haije