Geen 18, geen alcohol! Gewijzigde Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken

Alcoholhoudende-dranken-reclamerecht-Ebba-Hoogenraad-RvA-300x300.jpg

Met de feestdagen voor de deur een bericht over de gewijzigde Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA). Op 1 januari 2014 treedt de vernieuwde code in werking met soms een overgangstermijn tot 1 april 2014.

Geen 18?
Een belangrijke wijziging is het gevolg van de leeftijdsgrensverhoging voor alcoholconsumptie van 16 naar 18 jaar per 1 januari 2014. De 16 en 17 jarige alcoholdrinkers worden vanaf 2014 dus tijdelijk in de ijskast gezet..
De educatieve boodschap (art. 33) ‘Geen 16? Geen druppel’ wordt vervangen door ‘Geen 18, geen alcohol’. Die educatieve boodschap is verplicht voor reclame voor alcohol op televisie, bioscoop, print en in commercials op internet. Omdat Twitter nu voor alcoholmerken een age-check heeft ingevoerd, moeten nieuwe volgers van een alcoholmerk verklaren dat ze 18 jaar of ouder zijn om het bedrijf te mogen volgen.

Overmatige alcoholconsumptie
Reclame voor overmatige of anderszins onverantwoorde alcoholconsumptie is verboden (art. 1). In de aangescherpte RvA code geldt dat nu voor glazen die in één teug worden leeggedronken, dubbel zo grote glazen of pitchers. Maar pitchers die in meerdere glazen worden uitgeschonken blijven toegestaan: vele glazen betekent meerdere drinkers.

Risicovol gedrag niet nabootsen
Reclame-uitingen mogen niet aanzetten tot het nabootsen van risicovol gedrag (art 14). Bij risicovol gedrag moet gedacht worden aan para-gliding, parachute springen, bungee jumping, bergklimmen, abseilen, autoracen etc. Maar sportieve spannende scènes blijven wel mogelijk.

Met de nieuwe regels ongeschonden het nieuwe jaar in!

Ebba Hoogenraad

No 18, no alcohol! Revised Advertising Code for Alcoholic beverages

Now that it is the holiday season, a message regarding the revised Advertising Code for Alcoholic beverages (RvA). On 1 January, 2014 the new code will come into effect. For some articles a transitional period until 1 April, 2014 applies.

Under 18 years of age?
An important change is the result of raising the age limit for alcohol consumption from 16 to 18 years by January 1, 2014. Therefore, as per the start of the new year the 16 and 17 year old drinkers are temporarily “put into the fridge”.
The educational message (art. 33) 'No 16? No drop' is replaced by 'No 18, no alcohol’. This educational message is obligatory for alcohol advertising on television, cinema, print and commercials on the internet. Since Twitter introduced an age-check for alcohol brands, new followers of an alcohol brand must certify that they are 18 years or older to be allowed to follow the company.

Excessive alcohol consumption
Advertisement for excessive or otherwise irresponsible alcohol consumption is prohibited (art. 1). The tightened Alcohol Code now applies to glasses emptied in one gulp, double large glasses or pitchers. But pitchers that are poured out into several glasses are still allowed: several glasses implies more drinkers.

Risky behavior, no imitation
Advertisements may not encourage imitation of risky behavior (article 14). Paragliding, parachuting, bungee jumping, mountain climbing, abseiling, auto racing etc. should be considered as risky behavior. But exciting sport scenes are still acceptable.

Best wishes for 2014!

Ebba Hoogenraad

Daniël Haije