Nieuwe regels tegen sluikreclame via social media
Op 10 december jl. is de Reclamecode Social Media (RSM) aangenomen door de Stichting Reclame Code. De RSM treedt vanaf 1 januari 2014 in werking. De regels gaan gelden voor alle adverteerders. De RSM beoogt sluikreclame via social media tegen te gaan. De belangrijkste voorschriften uit de RSM overzichtelijk op een rij:
Transparantieverplichting
Als een verspreider van reclame via social media daarvoor een vergoeding in geld of in natura ontvangt van een adverteerder, dan moet dat uitdrukkelijk worden vermeld in de reclame-uiting. Dat kan bijvoorbeeld door het openbaren van de aard van de relatie tussen de adverteerder en de verspreider. De RSM geeft per medium aan hoe in ieder geval kan worden voldaan aan deze transparantieverplichting (ingeval van microblogs bijvoorbeeld door het gebruik van hashtags als #spon of #adv).
Zorgplicht adverteerder
De adverteerder moet verspreiders van reclame via social media bekend maken met de inhoud van de RSM. Als de adverteerder een opdrachtovereenkomst heeft met de verspreider, dan moet de adverteerder de verspreider verplichten zich te houden aan de RSM en de Nederlandse Reclame Code.
Manipulatieverbod
De RSM verbiedt het misleidend bewerken van berichten op social media. Denk daarbij aan het selecteren van uitsluitend positief commentaar van consumenten. Als de adverteerder bewerkt dan moet hij dat kenbaar maken. Daarnaast verbiedt de RSM het aanmaken en gebruiken van valse identiteiten om via social media te berichten over een product of dienst.
Kinderstimulatieverbod
De RSM verbiedt adverteerders om kinderen van twaalf jaar en jonger rechtstreeks te stimuleren tot het maken van reclame via social media.
Daniël Haije
New Dutch regulations against surreptitious advertising through Social Media
On the 10th of December, The Code Committee adopted the Advertising Code Social Media (ASM). The ASM will come into force on 1 January 2014. The rules will apply to all advertisers. The main goal of the ASM is to fight surreptitious advertising through Social Media. The most important provisions of the ASM are outlined below.
Obligation of transparancy
An explicit record must be made in the advertisement when a distributor of Social Media- advertising is rewarded with a monetary payment or a payment in kind. A record, stating the type of relation between the advertiser and the distributor, meets this requirement. The ASM explicitly mentions, for each medium, how to comply with the obligation of transparency. For example, advertisements on microblogs could use hashtags such as #spon or #adv.
Duty of care advertiser
The advertiser should notify distributors of Social Media- advertising of the contents of the ASM. If the advertiser has a contract with the distributor regarding the performance of services, then the advertiser is obliged to let the distributor undertake to comply with the ASM and the Dutch Advertising Code.
Prohibition of manipulation
The ASM prohibits the misleading modification of messages on Social Media, for example when solely positive comments of consumers are selected. The advertiser is furthermore obliged to express the situations in which modifications are made. Furthermore, the ASM prohibits the creation and use of false identities for use through Social Media regarding products or services.
Prohibition of urging children
Advertisers are prohibited by the ASM to directly stimulate children of or under 12 to advertise through Social Media.
Daniel Haije