"Feestdagenstress": Speelgoedprijzen misleidend?

Misleidende-reclame-speelgoed-OHP-Sarah-Arayess-reclamerecht.jpg

In de aanloop naar de feestdagen werd in november menig ouder opgeschrikt door kranten die kopten: “Veel aanbiedingen speelgoed zijn complete misleiding” en “Sinterklaas wordt in de maling genomen met nep-aanbiedingen”. Wat bleek: de Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar de online aanbiedingen van speelgoed en uit dit onderzoek kwam naar voren dat de prijzen van bepaalde speelgoedartikelen in juli 2013 goedkoper waren dan de in november gehanteerde aanbiedingsprijs. Bart Smit, Blokker, Bol.com, Intertoys, ToysXL en Wehkamp maken zich volgens de Consumentenbond schuldig aan prijsmisleiding, doordat zij in de webshop en in folders verkeerde prijzen zouden afbeelden. Deze bedrijven hebben dan ook een bij de tijd van het jaar passende, in rijmvorm opgestelde, waarschuwing  mogen ontvangen. Toch is het veranderen van prijzen zoals de speelgoedwinkels hebben gedaan, niet verboden. De redelijk lange periode die tussen de twee prijsmetingen zit, maakt dat er geen sprake is van misleiding van de consument.

“Van/voor”- aanbiedingen: oneerlijke of misleidende handelspraktijk?

Er is wel sprake van misleiding wanneer de onderneming oneerlijk of misleidend handelt. Dit hangt onder meer af van de specifieke situatie en dus ook wat gebruikelijk is in deze branche of markt. Handelden de speelgoedverkopers volgens de in de speelgoedmarkt geldende gebruiken? Ja.  Vrijwel elk stuk speelgoed wordt op een dergelijke “van/voor”-wijze aangeprezen. De gemiddelde bezoeker van een webshop van een speelgoedwinkel of de lezer van het Bart Smit-foldertje is bovendien gewend aan een dergelijke manier van adverteren. 

In de speelgoedkwestie is door de Consumentenbond op twee momenten onderzoek gedaan naar prijzen van bepaalde speelgoedstukken: namelijk in juli 2013 en vier maanden later, vlak voor de feestdagen. Is een verschil in “zomerprijs” en “winterprijs”, misleidend of onrechtmatig? Nee. Het is markteigen dat prijzen fluctueren en tot stand komen onder invloed van vraag en aanbod. In tijden van grote vraag is de te verwachten tendens dat prijzen zullen stijgen. Dat in de zomer speelgoed als Lego-treinen of “kustwachthelikopters” minder gewild zijn dan in de winter, is dan ook een gegeven. De omstandigheid dat er vier maanden tussen de prijspeilingen zit is een te ruime periode om van misleiding te kunnen spreken. De speelgoedwinkels ontkennen niet dat de prijzen met het verstrijken van de tijd veranderen, maar geven slechts de op dat moment geldende aanbieding weer.

Kort tevoren prijzen verhogen mag niet!

De situatie ligt uiteraard anders wanneer je voor deze passagierstrein in een korte periode voorafgaand aan de aanbieding niet de afgebeelde (en doorgestreepte) €124,99, maar een lagere prijs bij de kassa moest afrekenen.

Het tijdsverloop tussen de prijspeilingen en het spel van vraag en aanbod maakt dat de genoemde handelwijze van de speelgoedwinkels niet misleidend of onrechtmatig is.

Bekijk hier de uitzending van het NOS-journaal op 18 november jl. waarin Ebba Hoogenraad spreekt over dit onderwerp. (Kort fragment vanaf minuut 25:45)

Sarah Arayess

Daniël Haije