RCC vernietigend over Reclamespot Donorweek

Ja-nee-6.png

Vorige week adviseerde de Reclame Code Commissie de overheid om het reclamespotje voor de Donorweek 2013 uit de lucht te halen. De RCC vindt de spot nodeloos kwetsend en in strijd met de goede smaak.

De Donorweek levert jaarlijks duizenden nieuwe aanmeldingen voor orgaandonoren op, alle reden dus om groots uit te pakken met o.a. een TV campagne. In het spotje is een triatleet met onuitputtelijke energie te zien, die een donorhart blijkt te hebben. Om zijn hoge energielevel duidelijk te maken zie je de man op een spoorwegovergang met sluitende spoorwegbomen en knipperende lichten af rennen, terwijl een welbekende felgele NS trein aan komt denderen. De atleet sprint onder de sluitende spoorwegbomen door en jumpt nét voor de trein langs. Het volgende moment raast de trein langs en rent de man vrolijk aan de andere kant van het spoor.

De RCC ontving meerdere klachten over het spotje, waaronder een klacht van FNV Spoor. Het is algemeen bekend dat zulke situaties een schrikbeeld kunnen zijn voor veel machinisten. De beelden kunnen een schokeffect teweeg brengen bij machinisten, bij hulpverleners en bij anderen die betrokken zijn (geweest) bij ongelukken op het spoor. De RCC oordeelt dat van de overheid verwacht had mogen worden dat zij met dergelijke gevoelens rekening had gehouden. De spot is daarom niet toelaatbaar: nodeloos kwetsend en in strijd met de goede smaak (artikelen 2 en 4 van de Nederlandse Reclame Code). De RCC vindt de overtreding zelfs zo ernstig dat de uitspraak als alert is verspreid, waardoor het onder de aandacht van een veel breder publiek is gebracht. Uitspraken van de Reclame Code Commissie zijn niet bindend, maar de Overheid heeft meteen op de rem getrapt. De spot wordt niet meer uitgezonden.

Ben jij het hiermee eens? Vind jij jaofnee.nl?

Willemien Schneider

Daniël Haije