De Consumentenautoriteit, NMa en OPTA zijn dood, leve de ACM!

Istock-hondje-tanden.jpg

De Consumentenautoriteit, NMa en OPTA zijn niet meer. Onder de naam 'Autoriteit Consument en Markt' bundelen deze waakhonden vanaf nu de krachten. Per 1 april jl. zijn ze samengevoegd tot een nieuwe toezichthouder: de ACM. 

Net als de Consumentenautoriteit zal de ACM bevoegd zijn om boetes op te leggen voor overtredingen van het consumentenrecht. Boetes die flink kunnen oplopen, zoals de nationale loterijen en Ryanair recent aan den lijve ondervonden. De drie grote loterijen werden voor twee ton beboet wegens het versturen van spam en Ryanair moest bijna het dubbele betalen voor het onduidelijk vermelden van prijzen op de website.

Met het samengaan van de drie organisaties is het werkveld van ACM breed te noemen. Buiten het feit dat de ACM de plek is waar consumenten en bedrijven terecht kunnen met klachten over schendingen van consumentenrecht (bijvoorbeeld algemene voorwaarden, prijsafspraken, oneerlijke handelspraktijken), houdt de nieuwe toezichthouder de marktwerking in de gaten, bestrijdt zij kartels en is de ACM de instantie waar voorgenomen fusies gemeld moeten worden.

De ACM is dus een waakhond die kan blaffen én bijten.

Dorothée de Rooy

The Consumer Authority, NMa and OPTA are dead, long live the ACM!

The Dutch Consumer Authority (‘Consumentenautoriteit’), the Netherlands Competition Authority (‘NMa’), and the Independent Post and Telecommunications Authority (‘OPTA’) are no longer…  The three consumer watchdogs have combined their powers and now act under the new moniker: Authority for Consumers and Markets (‘Autoriteit Consument en Markt’ ) or ‘ACM’.

Just like the Consumer Authority before, the new regulator will have authority to fine breaches of Consumer Law. These fines can amount to pretty serious numbers as the national lotteries and Ryan Air can attest. The three major Dutch lotteries were recently fined two hundred thousand Euros for sending out Spam. Ryan Air had to come up with almost double that amount for not clearly stating prices on their website.

With the merger of these regulators the area of activity of the ACM has become quite broad. Not only will the ACM deal with questions regarding Consumer Law (terms and conditions, price-fixing, unfair commercial practices), the new regulating body will also monitor market forces and combat cartel activity besides being the designated body where intended mergers must be reported.

The ACM is a watchdog that will bark and bite.

Dorothée de Rooy

Daniël Haije