Facebook hanteert strenge regels voor reclame
[:nl]
Het social network Facebook biedt ondernemingen een geweldige kans een grote groep mensen kennis te laten maken met producten en diensten van het bedrijf. Een promotionele actie is zo opgezet. Maar pas op: Facebook hanteert strikte regels. Zo moeten alle acties die via Facebook worden georganiseerd, van tevoren worden aangemeld én goedgekeurd. Ook heeft Facebook specifieke richtlijnen, zoals de Promotions Guidelines en de Advertentie-richtlijnen. Belangrijk is ook dat Facebook zich volledig laat vrijwaren: op geen enkele manier mag de indruk worden gewekt dat de actie door Facebook wordt ondersteund. En voor elke deelnemer die in het kader van de actie gegevens verstrekt moet helder zijn dat hij deze bij de adverteerder en niet bij Facebook terechtkomen.
Onderdelen of functies van Facebook mogen niet als registratiemechanisme voor de promotionele actie worden gebruikt. Zo is niet toegestaan dat men (1) door het enkele liken van een pagina, (2) door in te checken in een bepaalde plek of (3) door met een app verbinding te maken met Facebook, ineens deelneemt aan een promotionele actie. Daarvoor moet via een aparte handeling toestemming worden gegeven. Ook mag je een Facebook functie niet gebruiken als voorwaarde voor deelname aan een actie. Je mag de Like button niet gebruiken als stemknop en de winnaar mag niet via een Facebook pagina bekend worden gemaakt. Bovendien is Facebook behoorlijk streng als het op haar intellectueel eigendom aankomt. Volgens de regels van Facebook mag je geen enkele andere functie, (beeld)merk (dus ook niet het woord “Facebook”!) of icoon van Facebook gebruiken in het promotie materiaal voor de actie (behalve om Facebook te vrijwaren). Strikt genomen mag je volgens de regels van Facebook zelfs niet zeggen: ga naar onze Facebook pagina en doe mee… Ook wil Facebook niet dat de welbekende Like button in een reclame-uiting (op Facebook) wordt gebruikt. Kortom, er zijn nogal wat regels om in de gaten te houden.
Daan van Eek, reclame advocaat
[:en]
The social network Facebook offers companies a fantastic opportunity for a large group of people to become familiar with the company's products and services. A promotional action is set up in no time. But watch out: Facebook maintains strict rules. All activities organised via Facebook must be reported and approved in advance. Facebook also has specific guidelines such as the Promotions Guidelines and Advertising Guidelines. It is also significant that Facebook must be indemnified: in no way may the impression be created that Facebook supports the action. And for every participant who provides data as part of the action it must be clear that these are going to the advertiser and not to Facebook.
Parts or functions of Facebook may not be used as a registration mechanism for the promotional action. For example it is not permitted that 1) merely by liking a page, 2) by checking in at a certain location or 3) by connecting to Facebook using an app you are suddenly participating in a promotional action. Consent must first be given via a separate action. You may also not use a Facebook function as a condition for participation in an action. You may not use the Like button to vote and the winner may not be published on the Facebook page. Facebook is also particularly strict with regard to its intellectual property. According to the Facebook rules you may not use any other function, trademark, pictorial logo or brand name (including the word ‘Facebook’!) or Facebook icon in the promotional material for the action (except to indemnify Facebook). Strictly speaking, according to the rules of Facebook you may not even say: go to our Facebook page and participate… And Facebook does not want that the well known ‘Like’ button is used (on Facebook) in ones own advertising. Briefly put, there are a large number of rules to watch out for.
Daan van Eek
[:]