Nieuwe reclamecode Email

[:nl]Per 1 januari 2012 treedt de nieuwe Code Reclame via Email in werking. Deze code komt in plaats van de twee huidige codes* voor het toezenden van ongevraagde reclame via e-mail. De nieuwe code maakt geen verschil meer tussen het gebruik van zakelijke of particuliere e-mailadressen. Hierbij wat wijzigingen:De code bevat o.a. een nadere invulling aan het toestemmingsvereiste; toestemming moet worden gegeven door middel van een actieve handeling (een opt-in) en mag niet worden verstopt in algemene voorwaarden en een privacy statement.Voor tell-a-friend systemen geldt onder meer dat de adverteerder de naam van de afzender (de vriend die de e-mail verzendt) dient op te nemen in het “Van” en het “Reply to” veld.Verder wordt het begrip ‘bestandseigenaar’ gedefinieerd als de partij die de zeggenschap heeft over een databank met e-mailadressen. Deze bestandseigenaar moet in iedere e-mail gemakkelijk en effectief identificeerbaar zijn zodat hij bereikbaar is voor de geadresseerde van de e-mail. Tevens dient de bestandseigenaar een werkend antwoordadres op te nemen in het “Reply To” veld. Er mag dus geen gebruik meer worden gemaakt van een ‘no reply’ adres!Lees hier de volledige tekst van de nieuwe code!Kim Braber, reclamerecht advocaat* Code verspreiding reclame via e-mail (Code E-mail) en Code verspreiding reclame via e-mail aan zakelijke ontvangers (Code E-mail Zakelijke Ontvangers).[:][:en]As of 1 January 2012 the new Advertising Code for Email comes into effect in the Netherlands. This new code replaces the two current codes for sending unsolicited advertising via emails to consumers and business recipients. This new code does no longer distinguish private and business recipients. Herewith some changes:The code contains i.a. a further substantiation of the requirement to obtain consent; consent can only be provided by an active action and can not be hided in general terms & conditions or a privacy statement.For tell-a-friend systems applies that the advertiser should mention the name of the sender (initiator) in the “From” and the “Reply to” field.Furthermore the term ‘data owner’ is defined as the party that has control over the database with e-mail addresses. This data owner should easily be identifiable in every email so the recipient can contact him. Furthermore the data owner should mention a working reply address in the “Reply To” field. It is therefore no longer permitted to use a ‘no reply’ address!Read the full text of the new code here.Kim Braber, adverfising law specialist[:]

Daniël Haije