Het Oxxio-mannetje in de commercial van NLEnergie, dat is toelaatbare humor!

[:nl]Een commercial van De Nederlandse Energie Maatschappij (hierna: NLEnergie) waarin het animatiemannetje van Oxxio voorkomt is geen ontoelaatbare vergelijkende reclame. Volgens de Reclame Code Commissie laat NLEnergie zich niet op kleinerende wijze uit over concurrent Oxxio.In de commercial van NLEnergie is te zien hoe een telefoniste heel veel telefoontjes krijgt. De voice-over zegt: “Zo, lekker druk. Logisch, met die mega zomerkorting. Dat wil iedereen wel”. Vervolgens steekt het Oxxio-mannetje zijn hoofd om de hoek en vraagt: “Pardon, mag ik ook overstappen naar jullie?”. Waarop de Voice-over antwoordt: “Natuurlijk, stap ook over naar de Nederlandse Energie Maatschappij”.Klager vindt dat sprake is van ontoelaatbare vergelijkende reclame omdat Oxxio hierin belachelijk wordt gemaakt. Vergelijkende reclame mag wel, maar niet als het kleinerend is (artikel 13 sub e van de Nederlandse Reclame Code). De Reclame Code Commissie waardeert de humor in de commercial van NLEnergie: ze vindt dat op humoristische wijze de aandacht wordt gevestigd op de “mega zomerkorting die iedereen wel wil”. Dus ook het Oxxio-mannetje! De uiting is niet kleinerend of denigrerend over concurrent Oxxio.Eindelijk weer eens een vergelijkende reclame die vanwege de humor wordt toegestaan. Humor helpt!Lees de uitspraak hier.Eva Rog-den Ouden - reclamerecht advocaat[:][:en]A commercial of the Dutch Energy Company (De Nederlandse Energie Maatschappij, hereafter: NLEnergie) in which the character of the competitor Oxxio appears (see picture), is not regarded as forbidden comparative advertisement. According to the Dutch Advertising Code Committee (RCC) the company NLEnergie is not speaking in a disparaging manner about competitor Oxxio.In the commercial the telephone operator of NLEnergie receives a lot of phone calls from customers. The voice over says: “So, nice and busy. No wonder, with the mega summer discount. Everybody wants that”. Then the Oxxio-character sticks his head around the corner and asks: “Excuse me, can I also step over?” The voice-over answers: “Of course, please step over to the Dutch Energy Company”.The complainant finds the commercial impermissible comparative advertisement because Oxxio, in their opinion, is being made ridiculous. In principle, comparative advertisement is permitted but not if it is disparaging or denigrating (article 13 (e) Dutch Advertising Code). The RCC appreciates the humour in the commercial: it is of the opinion that in a humorous way attention is drawn to the mega summer discount that everybody wants. Also the Oxxio character wants that. The commercial is not disparaging or derogatory about the competitor Oxxio. Finally, another comparative advertisement that is allowed because of its humour. Humour helps!Read the decision (in Dutch) here.Eva Rog - den Ouden – advertising lawyer[:]

Daniël Haije