Groeten van de buren!

[:nl]Soms vind je iets in je brievenbus waarvan je niet direct doorhebt dat het reclame is. Bedoeld om je nieuwsgierigheid te wekken. Maar reclame moet duidelijk als zodanig herkenbaar zijn. Dat is een belangrijk vereiste uit de Nederlandse Reclamecode. Adverteerders willen met reclame juist prikkelen en zijn geneigd om de grenzen van het toelaatbare op te zoeken. Zo ook Gamma.Gamma stuurde afgelopen zomer een ongeadresseerde ansichtkaart. Met op de voorzijde een tekening van een bedrukt kijkende beer met een bloem en een tas achter zijn rug. En daarboven de tekst “Sorry…”. Op de achterzijde stond links in een schijnbaar met de hand geschreven tekst “Sorry! …Voor de eventuele overlast, want wij gaan de komende week verbouwen” en “Groetjes de buren” en “P.S. GAMMA geeft dit weekend namelijk heel veel korting!”. En aan de rechterzijde drie actiecoupons.Klager dacht een kaartje van de buren te hebben ontvangen en diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC). De RCC wees de klacht af: Hoewel de voorzijde van de kaart even de indruk kan wekken dat het een gewone ansichtkaart betreft, blijkt uit de achterzijde onmiskenbaar dat er sprake is van reclame van Gamma. Volgens de RCC maken met name de zeer in het oog springende actiecoupons dit duidelijk. Dergelijke coupons zijn normaal gesproken geen onderdeel van een gewone ansichtkaart. Ook uit de verdere teksten op de achterzijde van de uiting blijkt duidelijk dat sprake is van een reclame-uiting van de Gamma.De ontvanger mag dus even op het verkeerde been worden gezet. Als direct daarna maar duidelijk blijkt dat sprake is van reclame. De consument moet echter niet te veel moeite hoeven doen om te achterhalen dat het om reclame gaat. Zo blijkt uit eerdere uitspraken van de RCC dat als een uiting in een envelop zit al op basis van die envelop duidelijk moet zijn dat sprake is van reclame. Indien dat pas uit de inhoud blijkt is dat te laat.Lees hier de beslissing van de RCCKim Braber, reclamerecht advocaat[:][:en]Sometimes you find something in your postbox of which it is not immediately clear that it is advertising. With the intention to awaken your curiosity. However advertising should be clearly recognizable as such. That is one of the important requirements from the Dutch Advertising Code. Of course advertisers want to incite and therefor intend to push the boundaries of the permissible. This was also the case for Gamma.Last summer Gamma (a Dutch do-it-yourself store) sent unaddressed postcards. The front of the postcard showed the design of a unhappy looking bear wearing a backpack and holding a flower. And above the text “Sorry…”. At the revers left side of the card an apparently handwritten text said “Sorry…for any inconvenience, we are going to rebuild in the coming week” and “Greetings the neighbours” and “P.S. GAMMA gives huge discounts this weekend”. On the revers right side of the card three action coupons were added.The complainant was under the presumption to have received a genuine postcard by his neighbours and therefore submitted a complaint at the Dutch Advertising Code Committee (RCC). The RCC however rejected the complaint: Despite the fact that the front side of the card could for a moment give the impression that the recipient was dealing with a genuine postcard, it became unmistakably clear at the revers side that he was dealing with an advertisement from Gamma. According to the RCC this was particularly clear because of the eye catching action coupons. Such coupons do not tend to be part of a normal postcard.The recipient can be fooled for a short moment. As long as immediately afterwards it is clear that the recipient is dealing with an advertisement. However, it should not be very difficult for the consumer to figure out that he is dealing with an advertisement. According to earlier decisions of the RCC for advertisements that are sent in an envelope it applies that it should be made clear from the envelope that it is advertising . It is too late if this only becomes clear from the content of the envelop.Read the decision (in Dutch) here.Kim Braber, advertising lawyer[:]

Daniël Haije