Vermogen auto’s in reclame niet in pk’s?

[:nl]Mag je in reclame het motorvermogen van een auto nu wel of niet in pk’s uitdrukken? Hierover bestaat nogal wat onduidelijkheid. Op grond van de Reclamecode voor personenauto’s (RvP) lijkt het (neutraal!) noemen van de pk’s toegestaan zolang ook de kilowatts maar worden vermeld: “Indien het motorvermogen wordt vermeld, dient dit in ieder geval in kilowatts (kW) te gebeuren.” Auto-reclames waarin de kilowatts en de pk’s naast elkaar worden genoemd komen dan ook vaak voor.Begin dit jaar kwam er een interessante beslissing van de voorzitter van de Reclame Code Commissie. Het ging in die zaak om advertentie voor een tweedehands auto waarin alleen de pk’s werden vermeld. De RvP speelde geen rol, omdat de RvP alleen van toepassing is op nieuwe personenauto’s. Toch was de advertentie niet toegestaan, want volgens de voorzitter in strijd met de Metrologiewet. Op grond van die wet is het verboden een grootheid uit te drukken in een andere meeteenheid dan op basis van de wet vastgesteld. Voor vermogen is die meeteenheid Watt. Op grond van de tekst van de Metrologiewet mag het vermogen dus alleen worden uitgedrukt in Watt. Dat brengt mijns inziens met zich mee dat de pk’s nooit mogen worden genoemd. De praktijk laat anders zien, maar wil je als auto-reclamemaker helemaal safe zijn vermijd dan het noemen van de pk’s!Let op: Vermeld het motorvermogen in een reclame-uiting voor een nieuwe personenauto altijd neutraal. Ook indien het vermogen alleen is uitgedrukt in kilowatts. Op grond van de RvP mag het motorvermogen namelijk niet als verkoopbevorderend argument worden gebruikt.Kim Braber, advocaat reclamerecht[:][:en]Is it allowed to express the engine power of a car in BHP? There is some confusion about this. Based on the Dutch Advertising code for cars (RvP), it seems permitted in the Netherlands to mention the BHP as long as the kilowatts are also stated: "Any mention of engine power shall in any way be in kilowatts (kW)”. In practice most of the time the kilowatts and BHP are both being mentioned in car advertisements.Earlier this year, the president of the Dutch Advertising Code Committee gave an interesting judgement. This judgement was about an advertisement for used cars where only the BHP's were being mentioned. The RvP was not relevant in this case because the RvP only applies to new cars. Still the president judged that the ad was not permitted because it was in breach of the Dutch Metrology Act. Based on this Act it is forbidden to express a quantity in a measure unit that is not established by the Act. For engine power this unit is Watt. Thus, based on the Dutch Metrology Act the engine power can only be expressed in Watts. In my opinion this implies that BHP can never be mentioned. Practice shows differently, but to avoid any risk mentioning the BHP should be avoided.Please note that the engine power in an advertisement for a new car should always be mentioned in a neutral way. Even if the engine power is expressed in watts only. Based on the RvP the engine power can never be used as a sales promotion argument.Kim Braber, advertising lawyer[:]

Daphne Vrieling