Nieuw logo Air France geen onderscheidend vermogen

[:nl]Na de dip van de kredietcrisis alweer een tegenvaller voor Air France: volgens het Europese merkenbureau (OHIM) heeft het nieuwe Air France logo geen onderscheidend vermogen. Het gaat om de hiernaast afgebeelde “parallellogram”, niet in kleur, met ronde onderkant en gestretcht naar links. Het relevante publiek zal dit logo niet onderscheiden van een gangbare klassieke parallellogram. Noch zal het relevante publiek dit logo opvatten als een essentiële vernieuwing van het originele logo (rechts), die het voordeel zou hebben bekend te zijn bij het publiek. Het is Air France ook niet gelukt om aan te tonen dat het “parallellogram” na de introductie, maar vóór de merkaanvraag, onderscheidend vermogen heeft verworven (inburgering). Het bewijs dateert van na de merkinschrijving en is dus niet geschikt om verworven onderscheidend vermogen door gebruik aan te tonen.
Lees hier de uitspraak (in het Frans)
Eva den Ouden

[:en]After the credit crunch yet another setback for Air France: according to the European trademark agency (OHIM) the new Air France logo lacks distinctiveness. It is all about the “parallelogram” shown here on the left; no color, rounded bottom and stretched to the left. The relevant public will not differentiate this logo from a typical classic parallelogram. Nor will the relevant public perceive it as an essential renewal of the original corporate logo (right), which Air France claims to have the advantage of being well known to the public. Air France failed to prove that the “parallelogram”, after introduction but before the trademark application, acquired distinctiveness. The evidence dates from after the trademark application and is thus not sufficient to prove acquired distinctiveness by use.
Read the decision here (in French)
Eva den Ouden
[:]

Daniël Haije