Leidraad voor ziektebeeldinformatie

[:nl]Wat is voorlichting en wat is reclame? Deze vraag is vaak lastig te beantwoorden. Maar in relatie tot ziekten/geneesmiddelen wel erg belangrijk. Publieksreclame voor (uitsluitend) receptgeneesmiddelen is immers verboden, informatie geven mag wel.
Gelukkig is er nu meer duidelijkheid. De Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) en de Stichting Keuringsraad Aanprijzing Geneesmiddelen (KAG) hebben een leidraad gemaakt. Hierin staan uitgebreide regels voor het geven van informatie over ziekte en ziektebeelden waarbij wordt verwezen naar uitsluitend recept (UR) geneesmiddelen. Zo moet op grond van de Leidraad informatie evenwichtig en zo compleet mogelijk worden weergegeven en mag informatie niet misleidend zijn. Verder geeft de Leidraad richtlijnen voor informatie op websites, testimonals en tests voor zelfdiagnose.
De Leidraad is van toepassing op alle informatie-uitingen, ongeacht het medium. Het gaat dus over informatie in brochures, op websites maar ook over televisie commercials.
Er geldt een overgangstermijn van 6 maanden, per 1 april 2011 is de leidraad van kracht.
U vindt de tekst van de Leidraad hier.
Kim Braber
[:en]What is information and what is advertising? This question is often difficult to answer. However, in relation to diseases / medicines the answer is very important. Advertising to the public for medicines that are available only on prescription is prohibited, information is allowed.
Fortunately, there is now more clarity in the Netherlands. The Dutch self regulatory organisations for advertising on medicines (CGR and KAG) made a Guideline. This guideline contains detailed rules for providing information on diseases and syndromes with reference to medicines that are available only on prescription. For example based on the Guideline information must be provided balanced and as complete as possible, and information may not be misleading. Furthermore, the Guideline prescribes how information on websites, testimonals and tests for self-diagnosis should be provided.
The Guideline applies to all information, regardless of the medium. So it is about information in brochures, on websites, but also about information in television commercials.
There is a transition period of six months. By 1 April 2011 the guideline will have effect.
You will find the text of the Guideline here.
Kim Braber
[:]

Daniël Haije