Apple steekt een stokje voor de eiPott
[:nl]Apple heeft er voor gezorgd dat de Duitse designerfabrikant Koziol haar nieuwe eierdopje niet onder de naam “eiPott” op de markt mag brengen. Dat maakt inbreuk op haar merk iPod. De Rechtbank van Hamburg oordeelt dat gevaar voor verwarring te duchten is bij het publiek. Het merk iPod en het teken eiPott stemmen auditief overeen en worden gebruikt voor dezelfde producten. Apple heeft haar merk iPod namelijk ook voor onder andere “keukengerei en huishoudelijke producten” ingeschreven.
Volgens het Europese merkenrecht kan de visuele en auditieve overeenstemming in sommige gevallen teniet worden gedaan door een sterk begripsmatig verschil tussen een teken en een merk. Dit is hier echter niet het geval. Het woord eiPott is in het Duits een verzonnen en niet-gebruikelijk woord voor een eierdopje. Het zou ook makkelijk ter aanduiding van andere producten kunnen worden gebruikt (bijv. voor een elektrische eierkoker of een eierpan). Begripsmatig verschillen het merk iPod en het teken eiPott dus niet genoeg om de visuele en auditieve overeenstemming teniet te doen.
Ook wordt geoordeeld dat de designerfabrikant aanhaakt bij het bekende merk iPod. Daardoor wordt afbreuk gedaan aan het onderscheidend vermogen van dit bekende merk (L’Oréal/Bellure). De Duitse fabrikant gebruikt zelfs een afbeelding van een half opgegeten ei dat onmiskenbaar refereert aan de welbekende half opgegeten appel van Apple. Hoewel het dus wellicht een grappig idee was om het woord eiPott voor een eierdopje te gebruiken hoeft het merkrecht van Apple daar dus niet voor te wijken. Het verwarringsgevaar tussen iPod en eiPott rechtvaardigt een verbod.
De eierdopjes worden inmiddels onder de naam “Pott” op de markt gebracht. Lees hier de uitspraak (in het Duits op de website van Terhaag & Partner Rechtsanwälte)
Eva den Ouden
[:en]Apple made the German designer business Koziol cease to market a new egg cup under the name “eiPott”. This infringes Apple’s trademark “iPod”. The court of Hamburg assumes likelihood of confusion with the public. The trademark iPod and the sign eiPott are phonetically similar and are used for the same products. Apple has registered the trademark iPod also for “kitchenware and household products”.
According to European trademark law, in some cases a strong conceptual distinction between the sign and the trademark could undo the visual and phonetical similarities. This is however not the case. The word eiPott is a fictional and non-common word for an egg cup in German. It could easily be used to designate other products (i.e. electrical egg cooker, egg pan). Conceptually the trademark iPod and the sign eiPott do not differ enough to undo the visual and phonetical similarities.
The court also considers that Koziol latches on the reputation of the well known trademark iPod. This is detrimental to the distinctive character of this well known trademark (L’Oréal/Bellure). Koziol even uses an illustration of a half-eaten egg which clearly refers to the famous half-eaten apple of Apple. Although it might have been a funny idea to use the word eiPott for an egg cup, this does not outweigh the trademark rights of Apple. The likelihood of confusion between iPod and eiPott justifies an injunction.
The egg cups are now marketed under the name “Pott”. Read the decision here (in German on the website of Terhaag & Partner Rechtsanwälte ).
Eva den Ouden[:]