Wakker Dier mag doorgaan met radiospot tegen C1000 Kiloknallers

[:nl]U kent ze wel de aanbiedingen van supermarkten waarin kilo’s vlees voor een spotprijsje worden aangeboden. Vooral de ‘kiloknallers’ van C1000 zijn de stichting Wakker Dier, de bekende dierenbeschermingsorganisatie, een doorn in het oog. Volgens Wakker Dier zijn dieren de dupe van de onfatsoenlijk lage vleesprijzen. En dat wordt in haar radiospotjes duidelijk verkondigd:“Geen stro, geen daglicht, geen ruimte, geen fratsen. Voor de onfatsoenlijk lage vleesprijzen bij C1000, worden miljoenen dieren ook onfatsoenlijk behandeld. Tijd voor een andere supermarkt. Wordt wakker met Wakker Dier.”Tegen dit spotje werd - door een (nog) onbekende klager – een klacht ingediend bij de Reclame Code Commisse (RCC). Maar volgens de RCC kan Wakker Dier haar kritische boodschap voldoende onderbouwen. Niet is weersproken dat het gebrek aan zaagsel, daglicht en ruimte bij het merendeel van de door C1000 verkochte kippen leidt tot diverse welzijnsproblemen. En dat geldt ook voor varkens en runderen. Bovendien mag Wakker Dier haar mening over de lage vleesprijzen uiten. De wijze waarop Wakker Dier reclame maakt vindt de Commissie niet van dien aard, dat de reclame in strijd met de Nederlandse Reclame Code.Wakker Dier is in the winning mood. In juni nog werd een klacht tegen haar commercial met de boodschap ‘Kipfilet, nog goedkoper dan kattenvoer. Wat voor leven denk jij dat zo’n kip heeft gehad’ afgewezen. Ook deze boodschap kon Wakker Dier voldoende onderbouwen.Kim Braber[:en]I am sure you are familiar with these offers of supermarkets in which pounds of meat are offered for giveaway prices. Especially the 'kiloknallers’(meat bargains) of C1000 are a thorn in the flesh of Wakker Dier, the well-known animal welfare organization. According to Wakker Dier animals suffer because of these indecent low prices. And that is made clear in its radio commercial: "No hay, no daylight, no space. For indecent low meat prices at C1000, millions of animals are treated indecent as well. Time for another supermarket. Wake up with Wakker Dier.”An unknown complainant filed a complaint against the commercial at the Dutch Advertising Code Committee (ACC). According to the ACC Wakker Dier is able to substantiate its critical message sufficiently. It is not disputed that the lack of sawdust, daylight and space lead to different welfare problems for chickens being sold at C1000. And the same applies for pigs and cattle. Besides Wakker Dier may express its opinion about the low meat prices. The ACC rules that the way Wakker Dier promotes this opinion is not a violation of the Dutch Advertising Code.Wakker Dier is in the winning mood. In June a complaint against the Wakker Dier commercial with the message "Chicken, even cheaper than cat food. What kind of life do you think this chicken had" was rejected. This message was also sufficient substantiated by Wakker Dier.Kim Braber[:]

Daniël Haije