Eén jaar gratis stroom: niet voor iedereen!
[:nl]“Wij garanderen 1 jaar gratis stroom als Nederland wereldkampioen wordt”. De Nederlandse Energie Maatschappij (NEM) is weer in het nieuws met een nieuwe campagne. Nu eens geen klacht over het optreden van bekende Nederlanders (Natasha Froger / Maurice de Hond) in haar commercials. Dit keer is het Openbaar Ministerie in actie gekomen.
NEM belooft nieuwe klanten een jaar lang gratis stroom ter waarde van € 450,- als het Nederlands elftal het WK wint. Volgens het OM is daarmee sprake van een promotioneel kansspel. Dus moet worden voldaan aan de Gedragscode Promotionele Kansspelen. En daar ligt nu net het probleem. Eén van de vereiste bij een dergelijk groot promotioneel kansspel is dat de prijzenpot niet boven de € 100.000 mag uitkomen. Dat betekent dat de NEM slechts 222 nieuwe klanten een jaar lang gratis stroom mag aanbieden. Het OM vindt dat dit onvoldoende duidelijk wordt gemaakt in de reclame-uitingen en actievoorwaarden. Dat wordt gecommuniceerd dat de actie mogelijk gemaakt is voor een beperkt aantal klanten en ‘Op=Op’ is volgens het OM niet voldoende.
De NEM is het hier niet mee eens en schijnt steun te vinden bij de voorzitter Reclame Code Commissie. Die zou geoordeeld hebben dat geen sprake is van een kansspel. Dat lijkt mij niet juist. Er wordt immers kans gemaakt op een prijs (een jaar lang gratis stroom) zonder dat de klant invloed kan uitoefenen op de WK winst van Oranje.
Inmiddels is de actieperiode voorbij en hebben zich - naar eigen zeggen van de NEM - duizenden mensen aangemeld. Op de website van de NEM staat nog steeds te lezen dat iedereen die tijdens de WK-actie overgestapt kans maakt op een jaar gratis stroom. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Maar eerst moet het Nederlands elftal zondag de finale winnen!
Kim Braber
[:en]"We guarantee one year free electricity if the Netherlands become world champion". The Dutch energy company ‘De Nederlandse Energie Maatschappij’ (NEM) is back in the news with a new campaign. Now it is not about complaints regarding famous Dutch people (Natasha Froger / Maurice de Hond) in its commercials. This time the Public Prosecutor has taken action.
The NEM promises new customers one year free electricity at € 450, - if the Dutch team wins the World Cup. According to the Public Prosecutor this refers to a promotional game of chance. Therefore NEM must comply with the Dutch Code of Conduct on Promotional Games of Chance. A requirement for this kind of promotional games of chance is that the total amount of prizes will not exceed € 100,000. This implies that the NEM can only provide 222 new customers one year free electricity. The PPS believes that this is not made sufficiently clear in the advertising nor in the terms and conditions. That fact that it is communicated that the promotion is enabled for a limited number of clients is not enough.
The NEM disagrees and seems to find support in the Dutch Advertising Code Committee. The Committee would have ruled that the promotion is not to be considered a promotional game of chance. I do not agree with this. There is an opportunity to compete for prizes and clients can not exercise influence on the Dutch team winning the World Cup.
Meanwhile the participation period has passed and – according to the NEM itself – there are thousands of new customers. On the website is still mentioned that every ne customer has a chance to win one year free electricity. I wonder what will happen. But first the Dutch team needs to win the finals!
Kim Braber
[:]