Weer nieuws over AdWords en merkenrecht (Portakabin)

[:nl]Handelaars van tweedehands merkgoederen mogen het merk als AdWord gebruiken. Dat volgt uit het arrest van het Hof van Justitie van 8 juli 2010 in de zaak Portakabin/Primakabin. Het moet dan wel duidelijk zijn dat het om tweedehands artikelen gaat. En het merk mag niet zijn vervangen door een ander, eigen merk van de handelaar. Anders kan de merkhouder het merk-AdWord wel verbieden. Belangrijk is dat het merk-AdWord ook mag worden gebruikt als advertentie voor een verkoopsite waarop naast de tweedehands merkproducten ook andere producten worden verhandeld. De merkhouder kan nog wel het AdWord verbieden als de reputatie van het merk schade ondervindt vanwege het volume, de presentatie of de slechte kwaliteit van die andere producten.

Onlangs gaf het Hof van Justitie in de zaken over Google/Louis Vuitton en Bergspechte al regels over AdWords en het merkenrecht:

  • Er mag geen verwarringsgevaar of misleiding mogelijk zijn.
  • Het mag voor de ‘oplettende internetgebruiker’ niet lastig zijn om uit de advertentie-met-link te zien of de adverteerder een ‘economische band’ met de merkhouder heeft, bijvoorbeeld een licentieovereenkomst.
  • Als het bovendien om een bekend merk gaat, mag het AdWord gebruik de adverteerder geen ‘ongerechtvaardigd voordeel’ brengen.

Zie ook het artikel over AdWords in ons NIEUWS 02/2010.

Maarten Haak, merkenrecht advocaat[:en]Resellers of second hand brand goods can use the trademark as an AdWord. This follows from the ECJ judgment of 8 July 2010 (Portakabin/Primakabin). It must be clear that it concerns second hand goods. The trademark cannot be replaced by another trademark owned by the reseller. Otherwise the trademark owner can stop the use of the brand-AdWord. An important consideration by the ECJ is that the brand AdWord may also be used for an online store which sells other brands as well beside the second hand trademark goods. The owner may still stop the use of the AdWord if there is a risk of seriously damaging the image of the trademark, in light of volume, presentation or poor quality of those other goods.

Recently the ECJ already provided rules for brand AdWords in the cases Google/Louis Vuitton and Bergspechte:

  • There may not be any likelihood of confusion;
  • It should not be difficult for the ‘average internet user’ to ascertain from the advert with link whether or not the advertiser is ‘economically connected’ with the trademark holder, for example by a license agreement;
  • If it concerns a reputable trademark, the use of the AdWord may not give the advertiser any ‘unfair advantage’.

Also check the article about AdWords in our NEWS 02/2010.

Maarten Haak[:]

Daniël Haije