Inmiddels verplicht: "Geen 16? Geen Druppel"

[:nl]Alle nieuwe alcoholreclame voor zwak alcoholische dranken moeten het logo ‘Geen 16? Geen druppel’ bevatten. De STIVA code is daartoe aangepast. Het oude logo ‘alcohol onder de 16, natuurlijk niet’ is nu verleden tijd. Op TV en in de bios komt het logo 5 seconden lang links in beeld. Wie wil weten welk lettertype en waar de slogan moet staan in print neme vooral een kijkje in de nieuwe tekst van artikel 31 Reclamecode voor Alcohol https://stiva.nl/alcoholcode/. De ingangsdatum is 5 maart 2010 voor alle nieuw gecreëerde uitingen. Alleen op televisie en in de bioscoop kun je nog tot 5 juni het oude logo aantreffen. En in print-uitingen tot 5 september. Blijkens de introductie van de nieuwe leus, begin dit jaar, is het doel de wettelijke norm (geen alcohol onder 16) te vertalen in een sociale norm.De slogan met bijbehorend logo zal te zien zijn in drankreclames, kroegen, sportkantines, supermarkten etc. Zo worden ouders ondersteund om een duidelijke grens te stellen richting kinderen die nog geen 16 zijn. Ebba Hoogenraad[:en]All new advertising for low-alcoholic drinks must bear the compulsory logo "Not 16? Not a drop". The Advertising Code for Alcoholic Beverages has been adjusted. The old slogan "alcohol under 16, course not" is now history. The new logo will be seen on TV and in the cinema in the left corner during 5 seconds. All details about the font and the size of the compulsory slogan in print are being described in the new text of Article 31. The new ruling is applicable as per 5 March 2010 for all newly created advertising items. On television and in cinemas you may find the old logo until 5 June 2010. In print items the old slogan will be allowed until 5 September 2010. The new ruling aims to translate the legal standard (no alcohol under 16) into a social standard. The new slogan with accompanying logo will be used in alcohol advertisements, cafeterias, supermarkets etc. The new slogan will hopefully support parents to set the boundaries for children under 16.Ebba Hoogenraad is an expert on advertising law in the Netherlands[:]

Daniël Haije