Buma/Stemra: pompen of verzuipen

[:nl]Flexibel collectief rechtenbeheer is snel in opkomst – en terecht. Ook Buma/Stemra wil de mogelijkheden van muzikanten om zichzelf te promoten via internet graag uitbreiden. Buma/Stemra is de organisatie die namens muzikanten vergoedingen incasseert voor muziekgebruik. Dat heet collectief rechtenbeheer. Een aangesloten muzikant mag zijn eigen muziek niet meer zelf exploiteren, omdat hij zijn rechten heeft overgedragen. Dat is lastig wanneer de muzikant zijn eigen muziek online wil promoten, bijvoorbeeld via MySpace. Buma/Stemra heeft de laatste tijd geprobeerd om meer maatwerk te leveren, onder meer door muzikanten toe te staan hun werk niet-commercieel te verspreiden onder een Creative Commons-licentie. Deze ‘pilot’ is geen doorslaand succes: slechts 30 muzikanten hadden zich eind 2009 aangemeld. Belangrijkste oorzaak daarvan is dat bijna niets als niet-commercieel geldt. Tijdens een discussiepanel op het Noorderslag festival van vorige week werd duidelijk dat Buma/Stemra nu wel verder wil gaan. Zij gaat samen met Creative Commons kritisch kijken naar de definitie van niet-commercieel gebruik. Daarnaast heeft Buma/Stemra oren naar een initiatief vanuit de muziekindustrie: het ontwikkelen van een applicatie op de website van Buma/Stemra waarmee muzikanten individueel de exploitatie van hun rechten door Buma/Stemra kunnen regelen. Voor Buma/Stemra is het pompen of verzuipen. Als zij zich niet onderscheidt door flexibiliteit, zal zij in no-time buitenspel worden gezet door grotere Europese collectieve rechtenorganisaties. Boter bij de vis dus!
Daniël Haije[:en]Flexible collective rights management is fast emerging - and rightly so. Dutch collective rights society Buma/Stemra wants to expand the ability of musicians to promote themselves online. Buma/Stemra is the organization that collects fees on behalf of musicians for use of music. This is called collective copyright management. Musicians who are registered with Buma/Stemra are not allowed to exploit their own music, because they have transferred their rights. This can be a problem when a musician wants to promote his own music online, for example via MySpace. Buma/Stemra has recently attempted to be more flexible, allowing musicians to distribute their work non-commercially under a Creative Commons license. This 'pilot' is not a big success, with only 30 participants late 2009. The main reason: almost nothing counts as ‘non-commercial’. During a panel discussion on the Noorderslag festival last week, it became clear that Buma/Stemra wants to take it to the next level. Together with Creative Commons, it’s going to carefully reconsider the definition of non-commercial use. In addition, Buma/Stemra is very interested in a proposal from the music industry: the creation of an application on the website of Buma/Stemra which allows musicians to individually arrange the exploitation of their rights by Buma/Stemra. It’s sink or swim for Buma/Stemra. If it fails to distinguish itself by flexibility, it will in no time lose ground to larger European collective rights organizations. Time for action!
Daniel Haije[:]

Daniël Haije