Consumentenbond verliest kort geding tegen T-Mobile en Vodafone
[:nl]De Consumentenbond verliest het kort geding dat zij tegen T-Mobile en Vodafone had aangespannen. Er wordt door de providers geen misbruik gemaakt van het factureringssysteem. De Consumentenbond moet rectificeren.
De Consumentenbond vindt dat T-Mobile en Vodafone onrechtmatig handelen door misbruik te maken van een reverse billing systeem. Zonder te controleren of door de eindgebruiker toestemming is gegeven, worden de kosten voor het ontvangen van ongevraagde sms-berichten automatisch verrekend. Volgens de Consumentenbond mogen de providers deze incassofunctie niet vervullen. Zij eist o.a. een verbod en terugbetaling aan de eindgebruikers.
De rechter stelt de Consumentenbond in het ongelijk. De Consumentenbond heeft onvoldoende aannemelijk gemaakt dat door T-Mobile en Vodafone misbruik van het betalingssysteem wordt gemaakt. Een verbod is volgens de rechter te verstrekkend. Dat geldt ook voor de terugbetaling aan eindgebruikers. Geïncasseerde bedragen zijn reeds teruggegeven aan klanten die terecht hebben geklaagd. De providers hebben toegezegd dat ook te blijven doen. Verder is niet duidelijk dat de overige, onbekend gebleven eindgebruikers daadwerkelijk onterecht hebben betaald voor het ontvangen van sms-jes. Bovendien hebben zij kennelijk zelf niet de behoefte gevoeld om geïncasseerde bedragen terug te vorderen.
Zuur voor de Consumentenbond. Te meer omdat de Consumentenbond een tendentieus persbericht van vorige maand moet rectificeren waarin het kort geding werd aangekondigd. Toch ziet de Consumentenbond het allemaal nog positief in. Via de politiek gaat zij naar eigen zeggen de oorlog zeker winnen.
Klik hier voor het vonnis.
Kim Braber
[:en]The Dutch Consumers' Association lost its case in summary proceedings against T-Mobile and Vodafone. The providers do not misuse the invoicing system. The Consumers' Association must publish a rectification. According to the Consumers' Association T-Mobile and Vodafone act unlawful by misusing a reverse billing system. Without verifying the consent of the end-consumer the costs for receiving unrequested text messages are being set off. The Consumers' Association is of the opinion that providers cannot fulfil this function. The Consumers' Association claims i.a. an injunction and repayment to the end-consumers. The judge rules against the Consumers' Association. The Consumers' Association failes to demonstrate sufficiently that T-Mobile and Vodafone misuse the invoicing system. According to the judge an injunction is too far-reaching. That also applies to the repayment to end-users. Collected amounts have already been returned to customers who have complained with good reason. The providers have promised to continue doing so. Furthermore it is not clear whether the other, remained unknown end-consumers did wrongly pay for received text messages. Besides these end-consumers have not felt the need to reclaim the collected amounts. Bitter for the Consumers' Association. Moreover since it is ordered to rectify a tendentious press report in which the summary proceedings were announced. However, the Consumers' Association is still positive. Through politics the Consumers' Association believes that it will still win the war. Find the decision here. Kim Braber [:]