Geen 16? Geen druppel
[:nl]Er is weer nieuws in alcoholland! Naast de bestaande verplichte slogan ‘Alcohol onder de 16, natuurlijk niet’ wordt tegenwoordig een nieuwe leus gebruikt: ‘Geen 16? Geen druppel’. De verwachting is dat ‘Geen 16? Geen druppel’ de verplichte slogan snel zal vervangen. De nieuwe leus heeft als doel de wettelijke norm (geen alcohol onder 16) te vertalen in een sociale norm. De slogan met bijbehorend logo zal te zien zijn in drankreclames, kroegen, sportkantines, supermarkten etc. Volgens de Werkgroep Alcohol en Jongeren*, de initiatiefnemer van de slogan, worden ouders hiermee ondersteund om een duidelijke grens te stellen richting kinderen die nog geen 16 zijn.Uiteraard kan de minister voor Jeugd en Gezin, André Rouvoet, zich helemaal in de nieuwe leus vinden. Hij stoorde zich al eerder aan de oude boodschap ‘Alcohol onder de 16, nog even niet’. Volgens Rouvoet suggereerde die boodschap dat jongeren op hun zestiende leeftijd de biertap wijd open mogen zetten.Kim Braber* Bestaande uit vertegenwoordigers van het ministerie van VWS, het ministerie voor Jeugd & Gezin, het ministerie van Justitie, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Koninklijke Horeca Nederland, NOC NSF, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, Trimbos Instituut en de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik.[:en]Again news for alcohol advertising. Besides the present and compulsary slogan ‘Alcohol under 16, of course not’ a new slogan is being used: ‘Not 16? Not a drop’. It is expected that ‘Not 16? Not a drop’ will soon replace the compulsary slogan. The initiative for this new slogan comes from the Workinggroup Alcohol and Youth and aims to translate the legal standard (no alcohol under 16) into a social standard. The new slogan with accompanying logo will be used in alcohol advertisements, cafeterias, supermarkets etc.According to the initiators the new slogan will support parents to set the boundaries for children under 16. Of course the Minister of Youth and Family, André Rouvout, is very pleased with the new slogan. Before he was bothered by message ‘Alcohol under 16, not yet’. According to Rouvout the old message insinuated that young persons at the age of 16 could get dead drunk.Kim Braber[:]