Reclame Congres 2009: nieuwe, ruimere, definitie reclame

[:nl]Op het jaarlijkse Nationaal Reclamerecht Congres, voorgezeten door Ebba Hoogenraad, is bekend geworden dat de Stichting Reclame Code een nieuwe, ruimere, definitie voor reclame zal gaan hanteren. Daarbij wordt rekening gehouden met de nieuwe technieken. Belangrijke voorgestelde wijziging is dat reclame ook betrekking kan hebben op niet-openbare mededelingen ter bevordering van de afzet. Tot op heden was onderdeel van de definitie dat de uiting juist openbaar moest zijn. In de nieuwe definitie – nu nog in concept - zouden dus één op één gesprekken of e-mails met een aanprijzende werking onder de regels van de Nederlandse Reclame Code vallen. Dat zou een zeer vergaande wijziging inhouden, waarover het laatste woord nog niet zal zijn gezegd. De wijziging zou in januari 2010 ingaan. Ebba Hoogenraad sprak op het congres over actuele uitspraken over de scheidslijn tussen reclame en informatie, en de vragen - en gekozen oplossingen - die de vermelding ‘Lenen kost geld’ in de praktijk tegenkomt.[:en]At the annual National Advertising Law Conference 2009, chaired by Ebba Hoogenraad, it was announced that a new, broader definition for advertising will apply in the Dutch Advertising Code. It will also take into account the new technologies. A change is proposed that advertising can also cover non-public announcements to encourage sales. Current procedure that the advertising statement should be made in public, was part of the definition up until now. Under the new definition - still a draft - a one-to-one statement or an e-mail to a single person with a promotional objective for a product or service will be subjected to the Dutch Advertising Code. This will entail very far-reaching changes. The final word is not spoken on this matter! The changes will take effect in January 2010. Ebba Hoogenraad speeched at the conference about actual decisions on the threshold between advertising and information. Also the questions was raised - and solutions given – about the disclaimer "Loaning money, costs money".[:]

Daniël Haije