Strengere regels voor vermelding CO2 uitstootgegevens in reclame
[:nl]Strengere regels voor vermelding CO2 uitstootgegevens in reclame
Er zijn nieuwe regels over brandstofverbruik en de CO2 uitstoot in de maak. Op Europees niveau is men druk bezig met de voorbereiding van een nieuwe richtlijn. En (waarschijnlijk vanaf 1 oktober) wordt de Reclamecode voor Personenauto’s aangepast met o.a. nieuwe voorschriften voor het formaat van de uitstootgegevens in print. Voor een A5 advertentie in de krant moeten de letters bijvoorbeeld minimaal 1,5 mm zijn, bij een A3 affiche tenminste 5 mm. Ook is in de nieuwe code afgesproken dat uitstootgegevens niet alleen in drukwerk maar ook op internet en in TV/Radio commercials moeten worden genoemd. Dit laatste sluit aan bij de ontwikkelingen op Europees niveau. De Europese Commissie heeft vorig jaar een onderzoek laten verrichten naar de wenselijkheid van Brandstof en CO2 uitstoot vermelding op internet en via de media. De uitkomst daarvan doet vermoeden dat in de nieuwe richtlijn inderdaad een dergelijke verplichting zal worden opgenomen.
Maud van der Leeuw
[:en][:]