Swinglevend artikel ’12 cent per dag’ = sluikreclame

[:nl]Belangrijk nieuws: een hint in een ogenschijnlijk redactioneel artikel, zoals ’12 cent per dag’ voor een product van Pharma Nord dat goede nachtrust bevordert maakt het ‘artikel’ tot reclame. In het huis-aan-huis blad Swinglevend stond een redactioneel artikel over slaapproblemen. Op dezelfde pagina was een advertentie afgedrukt voor Bio-Melatonine Complex van Pharma Nord, met in de reclame opvallend genoeg dezelfde tekst: '12 cent per nacht'. De Reclame Code Commissie heeft gisteren bepaald dat het artikel daarmee ‘verkleurt’ tot reclame. En dus gaan alle reclame-regels gelden, waaronder een verbod tot het maken van medische claims. Het heimelijk maken van reclame via de ’12 cent per dag’ herkenningsmelodie is verboden volgens de ‘zwarte lijst’ van oneerlijke handelspraktijken. Hiermee is ook sluikreclame in de pers aan banden gelegd. Wie reclame wil maken moet dat herkenbaar doen. De klacht is zowel jegens Pharma Nord als de uitgever Partner Medien Service toegewezen.

Deze zaak is voor de Keuringsraad KOAG/KAG behandeld door Ebba Hoogenraad en Kim Braber
[:en]Important news: a hint in an apparent editorial article such as '12 cents per day’ for a product of Pharma Nord that promotes good sleep turns the 'article' into advertising. The house-to-door magazine Swing Live features an editorial article about sleeping problems. On the same page an advertisement was printed for the product Bio-Melatonin of Pharma Nord, striking enough including the same text: '12 cents per night'. The Advertising Code Commission yesterday ruled that the ‘article’ is in fact pure advertising. Therefore all advertising rules are applicable to the ‘article’, including a ban on making medical claims. Product placement by way of the '12 cent per day ' theme song without disclosing the advertiser is prohibited according to the "black list" of unfair trade practices. By this decision also product placement in the press is being restricted. All advertising should be recognizable as such. The complaint against both Pharma Nord and the publisher Medien Partner has been assigned. This case is handled by Ebba Hoogenraad and Kim Braber on behalf of the Dutch Inspection Board KOAG / KAG [:]

Daniël Haije