Auteursrecht bij opdrachtgever?
[:nl]Het auteursrecht op tekeningen en modellen die gemaakt zijn om op commerciële schaal in de handel te worden gebracht berust automatisch bij de opdrachtgever. Dat volgt uit een recente uitspraak van het Hof Amsterdam, die tot de nodige ophef heeft geleid. De opdrachtgever is automatisch rechthebbende, tenzij met de ontwerper een andere afspraak is gemaakt. Tot voor kort dacht iedereen dat de opdrachtgever alleen de rechten krijgt als een ontwerp als model geregistreerd is, niet bij ongeregistreerde modellen.
Ontwerpers/reclamebureaus doen er dus goed aan om vooraf duidelijke schriftelijke afspraken te maken over aan de auteursrechten op creatieve prestaties. Wie dat niet doet, loopt het risico dat de rechten automatisch toekomt aan de opdrachtgever als die het object op industriële schaal gaat produceren en verhandelen. Met andere woorden: dan ben je het kwijt.
Wat wordt er nu precies verstaan onder tekening of model? Volgens de wet is dat: ‘elk op industriële of ambachtelijke wijze vervaardigd voorwerp, met inbegrip van onder meer onderdelen die zijn bestemd om tot een samengesteld voortbrengsel te worden samengevoegd, verpakkingen, uitvoering, grafische symbolen en typografische lettertypen’. Vertaald naar gewoon Nederlands betekent dit dat je in de eerste plaats moet denken aan voorwerpen van toegepaste kunst zoals tafels, stoelen, vazen, etc. Verder zullen ook prints voor verpakkingsmaterialen, tafelkleden, stoffen, etc. er onder vallen.
Maud van der Leeuw
[:en]Copyright on drawings and designs that are intended to be produced and sold on a commercial scale automatically belongs to the client, unless other arrangements have been made with the designer. This is the outcome of a recent ruling of the Amsterdam Court. A remarkable outcome, because until recently everyone thought that the client only got the copyrights if a drawing/design was registered, not in case of unregistered drawings/designs. This means that from now on it is extra important for designers/advertising agencies to make clear written agreements about the copyrights on their creative works. If not, there is a serious risk that any copyrights on objects that are meant to be produced and sold on an industrial scale automatically accrue to the client. In other words: the designers/advertising agencies risk to loose “their” copyrights. Which works of art are drawings/designs? According to Dutch law a drawing or a model is "any industrial or handicraft item, including inter alia parts intended for a complex product should be merged, packaging, performance, graphic symbols and typographic fonts. Translated into plain English this means: objects of applied art such as tables, chairs, vases, etc. And also prints for packaging, table cloths, fabrics, etc. Maud van der Leeuw [:]