Sarkozy mag niet klagen
[:nl]Sarkozy en Berlusconi in een omhelzing, hossend op Koninginnedag. Die foto is door heel Amsterdam te zien. Het is een reclame van de stad Amsterdam om buitenlanders te attenderen op het bruisende Koninginnedagfeest op 30 april. Sarkozy is ‘not amused’ en heeft via de Ambassade fel protest aangetekend. Heeft hij ook juridische kans van slagen? Bekende personen kunnen bezwaar maken tegen gebruik van hun portret in reclame. Algemeen wordt aangenomen dat dat recht ook geldt voor politici. Want men zal kunnen denken dat door de politicus medewerking is verleend aan de reclame. Mag het dan nooit? Toch wel, … bij bijzondere gelegenheden en feestdagen. Namelijk als de reclamefoto zo is dat het publiek heus niet zal denken dat de afgebeelde persoon een contract heeft gesloten met de adverteerder. Dan is het wel toegestaan om een politicus in een reclamecampagne af te beelden. Sarkozy en Berlusconi gearmd in oranje kledij, ter promotie van I AMsterdam, op het spetterende Koninginnedag festijn. Natuurlijk denkt niemand, maar dan ook werkelijk niemand, dat Sarkozy hier toestemming voor heeft gegeven. Volgens mij is dit een van de situaties dat het wél mag. Een ‘hoogtij-dag’. Wie hier meer over wil weten… over enkele weken verschijnt een artikel van mijn hand waarin ik dit standpunt verdedig (De portretrechtenbundel ter gelegenheid van het 30 jarig bestaan van het commerciële portretrecht), te zijner tijd ook te vinden op deze website.
Ebba Hoogenraad, advocaat reclamerecht[:en]Sarkozy and Berlusconi in an embrace, dancing on Queens day. This picture is all over Amsterdam at the moment. It is an advertising by the city of Amsterdam to raise awareness to foreigners about the vibrant Queen's Day on April 30th. Sarkozy is not amused and he already strongly protested through the Embassy. However, does he have a legal basis for his protest? Celebrities have a legal right to object to the use of their portrait in advertisements. Is is generally accepted that this right also applies to politicians. The reasoning behind this is that the advertisement wrongfully gives the impression that the politician has agreed to be published in an ad. Is it always prohibited? Fortunately, it is not. Sometimes it is allowed to picture celebrities in an advertising, for instance at special occasions and placed in a context that no one will ever get the impression that the well known person has formally agreed. Sarkozy and Berlusconi are portrayed in orange clothing for the promotion of the city of Amsterdam at the Queen's festivities. Of course, really no one will ever believe that Sarkozy or Berlusconi has given permission for this ad. I think that this is one of the situations that it is allowed to use a politician in advertising. One who likes to know more about this subject: in a few weeks an article will be published where I will defend this position (published in a book about Portrait rights, to mark the 30th anniversary of the commercial portrait rights in the Netherlands). By then this article can also be found on our website: www.hoogenhaak.nl.
Ebba Hoogenraad, advertising lawyer in the Netherlands[:]