Brits reclamespotje tegen huiselijk geweld te schokkend
[:nl]Een reclamespotje tegen huiselijk geweld, met in de hoofdrol filmactrice Keira Knightley, mag in Groot Brittannië niet op televisie worden uitgezonden. Volgens de Britse Reclame Goedkeuringscommissie, Clearcast, zijn de beelden te gewelddadig. In de commercial wordt de actrice aangevallen door haar vriend die haar beschuldigt van vreemdgaan. Terwijl ze op de grond ligt schopt hij haar herhaaldelijk. En die scene is volgens Clearcast te shockerend voor het televisiepubliek.
De commercial van Women’s Aid was al wel in de bioscopen te zien en is op het internet inmiddels meer dan een miljoen keer bekeken. Volgend het reclamebureau van Women’s Ais is daarmee het doel van de campagne – mensen bewust maken van huiselijk geweld - bereikt. Ook al haalt het spotje de televisie waarschijnlijk niet.
Ook in Nederland werd vorige maand een commercial van Profit for the World’s Children tegen kindermishandeling in strijd geacht met de goede smaak en fatsoen. Maar in dit geval alleen voor zover de uiting kinderen bereikt. In deze commercial wordt een vrouw getoond die op straat verbaal en fysiek te keer gaat tegen haar kind. De Reclame Code Commissie toetst goede smaak en fatsoen terughoudend. Toch vindt zij die beelden voor kinderen te schokkend. Terecht, lijkt mij. De Code Commissie oordeelt dat de commercial alleen nog na 20.00 uur mag worden uitgezonden.
Kim Braber[:en]An anti-domestic violence ad, featuring film actress Keira Knightley, can not be broadcast on television in the United Kingdom. The British advertising approval Board, Clearcast, ruled that the commercial is too brutal to be shown. The commercial shows the actress being attacked by her boyfriend who accused her of having an affair. While lying on the floor he kicks her repeatedly. And that scene is too shocking according to Clear Cast. The commercial of Women's Aid has yet been shown in cinemas and viewed more than a million times on the internet. The advertising agency of Women’s Aid said the intended purpose of the advert – to raise awareness about domestic violence – has been achieved. Even if it probably doesn’t make it on to TV. Last month in the Netherlands a commercial of Profit for the World’s Children against child abuse was also considered contrary to the requirements of good taste and decency. But in this case only to the extent that children are confronted with the commercial. The commercial shows a woman on the street who physically abuses and shouts to her child. The Dutch Advertising Code Committee assesses good taste and decency restrictively. Still the Committee finds the images in the commercial too shocking for children. The Committee judges that the commercial can only be broadcast after 20.00 hours. Kim Braber [:]