2 nieuwe Reclamecodes per 1 april

[:nl]Goed om te weten is dat sinds 1 april er weer twee nieuwe reclamecodes in werking zijn getreden: de Reclamecode SMS-dienstverlening en de gewijzigde Reclamecode Reisaanbiedingen.

De langverwachte SMS-reclamecode is voornamelijk bedoeld om misleiding tegen te gaan. Daarin staan bijvoorbeeld regels m.b.t. hoe een SMS-dienst moet worden weergegeven. Zo moet bijvoorbeeld altijd worden vermeld of het om een abonnementsdienst gaat, wat de precieze kosten zijn, waar de consument terecht kan met vragen, om hoeveel SMS-jes het gaat, etc. Verder bevat de code een template voor TV-spots en een voorbeeld van online reclame, die de adverteerder moet gebruiken. De nieuwe code bepaalt ook dat een website gericht op kinderen duidelijk moet maken bij welke onderdelen het om reclame gaat. In zo’n geval moet gewaarschuwd worden dat het om een abonnementsvorm gaat. Tevens heeft de sector een ‘opt-out’ mogelijkheid gecreëerd: het SMSdienstenfilter. Consumenten kunnen daar regelen dat zij bepaalde SMS-diensten niet kunnen gebruiken. Zo kunnen ouders hun kind blij maken met een mobieltje, zonder dat ze een torenhoge telefoonrekening krijgen als hun kinderen ineens allerlei ringtones blijken te hebben gedownload.

De Reclamecode Reisaanbiedingen is niet nieuw, maar is op een aantal punten gewijzigd. Belangrijkste wijziging is dat de code is aangepast aan de Europese richtlijn oneerlijke handelspraktijken. De bedoeling is dat reisaanbiedingen voor de consument nu nog transparanter worden. Zo mag bijvoorbeeld niet meer een enkele reis per vliegtuig worden aangeboden als deze alleen als retour is te boeken. Ook mag de consument niet worden geconfronteerd met de begrippen ‘tax’ en ‘belasting’ als deze door de aanbieder niet hoeven worden afgedragen aan de overheid. Advertenties, affiches, aanbiedingen via internet, radio en tv moeten per direct aan de nieuwe Reclamecode Reisaanbiedingen voldoen. Maar voor al gedrukte reisbrochures t.b.v. zomerseizoen 2009 geldt een overgangsregeling, waardoor deze nog aan de “oude” code getoetst zullen worden.

Maud van der Leeuw
[:en]On 1 April 2009 two new advertising codes entered into force: the SMS text services code and the revised Code for travel offers. The main purpose of the long awaited SMS text services advertising code is to prevent deception of the public. The Code includes rules regarding how a SMS text service has to be communicated. For example commercial communications for a subscription service must contain information about the exact costs, how many SMS texts the service includes and where consumers can deposit their questions etc. Furthermore the Code includes a template for TV commercials and an example for online advertisements which the advertiser has to use. The new Code also determines that a website aimed at children should make clear which parts contain advertisements. In that case, there should be a warning that the service is part of a subscription. Also, the industry has created an opt-out possibility: the so-called SMSdienstenfilter”. Consumers can indicate which SMS services they don’t want to use. This way parents can make their children happy with a mobile phone, without receiving a huge phone bill later, if their children appear to have downloaded certain ringtones. The advertising code for travel offers is not new, but it is revised on numerous points. The most significant change concerns the adaptation of the code to the European directive on unfair business-to-consumer commercial practices. Its aim is to make travel offers more transparent to consumers. For example, it is not allowed to communicate special offers for a one way trip, if in fact only a return ticket can be booked. Moreover, consumers should not be confronted with the word 'tax' if the service provider does not need to forward the levy to the authorities. Advertisements, posters, internet offers, radio and TV commercials should meet the new requirements of the revised Code immediately. A transition period is applicable to all printed travel brochures for summer 2009. These have to meet the conditions of the former code only. Maud van der Leeuw [:]

Daniël Haije