Een sneeuwstorm van Nijntjes

[:nl]Onlangs is bij de Reclamecode Commissie weer bevestigd hoe belangrijk het gebruik van een goede disclaimer is. Waar ging het om? Begin vorig jaar organiseerde Bruna een actie waarbij gratis winterse Nijntjes werden uitgedeeld. Bij besteding van € 5,- of meer kregen consumenten een van de 26 verschillende Nijntjes. Een leuke actie met een actiemechanisme dat juridisch in principe gewoon is toegestaan. Maar het probleem was hier dat er wettelijke beperkingen gelden voor bepaalde producten. Het weggeven van premiums bij sigaretten, boeken en strippenkaarten is bijvoorbeeld verboden. En omdat dit soort producten bij Bruna onderdeel uitmaken van het assortiment, moesten die producten dus worden uitgesloten van de actie. Het is dan belangrijk dat dit door de adverteerder goed wordt gecommuniceerd. Anders kunnen er problemen ontstaan. Dan bestaat de kans dat consumenten zich misleid voelen omdat ze verwachtten ook bij aanschaf van een pakje sigaretten een Nijntje te krijgen. En dat is precies wat de klager aanvoerde. Gelukkig voor Bruna is de klacht in dit geval afgewezen omdat Bruna een duidelijk leesbare disclaimer had opgenomen. Maar deze uitspraak toont maar weer eens aan dat het echt belangrijk is om de kleine lettertjes op te nemen. Ook al leveren ze niet altijd een positieve bijdrage aan de vormgeving van een reclame-uiting. Let er ook op dat de disclaimer in een leesbaar lettertype staat en dat die bij televisiecommercials ook voldoende lang in beeld is. Daarmee kan worden voorkomen dat de actiematerialen bijvoorbeeld halverwege moeten worden aangepast of zelfs verwijderd. Maud van der Leeuw[:en][:]

Daniël Haije