OP = OP en de kleine letterjes

[:nl]De Daihatsu advertentie “€ 500 voordeel OP ALLE modellen” is misleidend. Dat heeft de Code Commissie recentelijk geoordeeld. Want toen puntje bij paaltje kwam werd de korting niet verstrekt. De rode Daihatsu Cuore was namelijk tijdens de actie niet op voorraad. En dus ging de korting aan de neus van de koper voorbij, want in de andere – wel aanwezige – kleuren auto’s was de koper niet geïnteresseerd. Dat in de actievoorwaarden was vermeld dat de actie geldt zolang de voorraad strekt, hielp niet. Omdat geen duidelijke informatie is verstrekt over de beschikbaarheid van het product is sprake van misleiding. In de advertentie had op zijn minst vermeld moeten staan: ‘voor zover de voorraad strekt’.
De gevolgen van de aangescherpte wetgeving over misleidende handelspraktijken beginnen zich af te tekenen. De belangrijkste kleine lettertjes moeten IN de advertenties worden gezet!

Ebba Hoogenraad
[:en][:]

Daniël Haije