Merkgebruik in Adwords: maakt Google inbreuk?

[:nl]PREJUDICIËLE VRAGEN GESTELD

Modehuis Louis Vuitton sleepte Google met succes voor de Franse rechter. Inzet: het gebruik van het merk Louis Vuitton ter aanprijzing van namaakproducten die door adverteerders (niet door Google) worden aangeboden. De adverteerder kan in zo'n geval worden aangepakt. Maar nu richtte de LMVH haar pijlen niet op de adverteerder maar op Google, die het gebruik van de merknaam toestaat en zelfs suggesties doet voor succesvoller advertenties, zoals "fake Louis Vuitton" e.d. Gaat Google hier vrijuit? Nee, vond de Franse rechter tot nog toe. En Google staat daarin niet alleen. Ook Ebay is in Frankrijk samen met de adverteerder veroordeeld om EUR 20.000 schadevergoeding aan modenhuis Hermes te betalen voor het plaatsen van twee inbreukmakende advertenties (zie Forbes.com). In Duitsland verloor Ebay een zaak over namaak Rolex horloges. Het eenvoudige argument dat het om user generated content gaat lijkt zeker niet zo hard als het was. Het wachten is op een vergelijkbare zaak in Nederland.

Het Franse Cour de Cassation heeft eind mei in de zaak van LMVH prejudiciële vragen gesteld aan het Europese Hof van Justitie (zie het Franstalige Legalis.net). De vragen komen op het volgende neer:
(1) is deze verkoop door Google van gesponsorde koppelingen naar websites met inbreukmakende producten op zichzelf als gebruik van het merk te beschouwen?
(2) Kan de houder van een bekend merk optreden tegen dit merkgebruik, als daaruit ongerechtvaardigd voordeel wordt getrokken, of als afbreuk wordt gedaan aan de reputatie van het merk? (Terzijde: de omzet uit zulke advertenties zou wel eens als 'ongerechtvaardigd voordeel' kunnen worden aangemerkt).
(3) Moet Google als 'hosting provider' onder de E-commerce richtlijn worden aangemerkt, zodat zij inbreukmakende content moet verwijderen zodra zij daarvan in kennis wordt gesteld?

De LVMH-procedure is belangrijk voor alle bedrijven die user generated content on site plaatsen. De zaak gaat dan wel over merkrechten, maar zou ook voor auteursrechthebbenden een extra incentive kunnen zijn om de Googles en YouTubes bij inbreuken aan te pakken. Zij profiteren immers van de hogere advertentie-opbrengsten bij extra bezoeken van de site. In Amerika speelt al een miljardenclaim van Viacom tegen YouTube, ook over inbreuken op de vele auteursrechten van het Viacom concern. Sites met user generated content zoals Marktplaats, eBay, en YouTube doen er goed aan de LVMH-zaak nauwlettend in de gaten te houden.

Maarten Haak[:en][:]

Daniël Haije