Voedselkeuzelogo’s volop in ontwikkeling

Logovoedsel.jpg

Kent u ze nog? Het blauwe en groene vinkje op verpakkingen van levensmiddelen. Sinds 2006 werden deze symbolen gebruikt om consumenten te helpen gezondere producten te kiezen. Na 10 jaar was de koek op: de vinkjes zouden langzaam uit de schappen verdwijnen. Sinds 18 oktober jl. mogen geen nieuwe producten met vinkjes meer worden geproduceerd. Het doel van de Vinkjes onverminderd relevant. Consumenten kunnen nog steeds een steuntje in de rug gebruiken bij het maken van een verantwoorde keuze, zo blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond eerder dit jaar. Hieruit komt ook naar voren dat consumenten een logo met verkeerslichtkleurtjes, zoals het Franse Nutri-score, weten te waarderen. Ook in andere lidstaten ontstaan soortgelijke initiatieven, zoals het keyhole systeem in Zweden en het stoplichtysteem in het Verenigd Koninkrijk.

Het is niet makkelijk om zo’n logo te introduceren. Communicatie over voordelen van levensmiddelen is met de Europese Claimsverordening namelijk aan strikte voorwaarden gebonden. Op Europees niveau werd dit jaar druk over het onderwerp gediscussieerd. De Europese Commissie roept op tot een Europese gezamenlijke aanpak, ondanks de afwijkende initiatieven in verschillende lidstaten. Eind dit jaar volgt een rapport met de belangrijkste conclusies.

Ondertussen is Frankrijk aan het pionieren: Nutri-score wordt al sinds een jaar gebruikt. Deze zomer sloot België zich daarbij aan en mid-november omarmde ook Spanje, als derde land, Nutri-score. Wellicht dat ook Nederland en andere EU-landen snel volgen. Ik verwacht dat Nederland eerst het rapport van de Europese Commissie afwacht.

Sarah Arayess

Daphne Vrieling