Botanicalclaim? Gebruik een on-hold disclaimer!

Herbs.jpg

Breng je een gezondheidsproduct op de markt waarin kruiden zitten en wil je in reclame iets zeggen over de werking van dat kruid? Dat mag. Maar … in de reclame-uitingen moet wél een voorbehoud gemaakt worden. De werking van botanicals is immers nog niet door EFSA en de Europese Commissie vastgesteld. In Brussel liggen wegens bewijsissues de wetenschappelijke botanicaldossiers nog op behandeling te wachten. En dat moet aan het publiek worden meegedeeld.De KOAG/KAG heeft nu suggesties gedaan voor teksten. Hieronder volgt het rijtje disclaimers. Je mag ook een eigen tekst gebruiken, als het maar duidelijk is voor de consument. Bij verpakkingen waarbij de werking op de voorzijde wordt genoemd mag worden volstaan met een asterisk. Op de zijkant of achterkant moet dan – voldoende goed leesbaar – de disclaimertekst staan. Het sterretje kan ook worden vermeld als de disclaimer alleen op een gedeelte van de claim van toepassing is.De volgende disclaimers kunnen gebruikt worden:

  • Gezondheidsclaim in afwachting van goedkeuring door de Europese Commissie.

  • Toelatingsprocedure voor deze gezondheidsclaim loopt nog.

  • Evaluatie gezondheidsclaim is lopende.

  • Gezondheidsclaim in afwachting van Europese toelating.

  • Bewijs voor dit gezondheidseffect wordt nog beoordeeld in Europese toelatingsprocedure.

  • Gezondheidseffect is nog niet officieel vastgesteld.

Het College van Beroep heeft destijds in de vitaminesperpost.nl uitspraak bepaald dat zo’n voorbehoud moet worden gemaakt om misleiding te voorkomen. Zie ook ons nieuwtje in juni 2016: Gezondheidsclaims voor botanicals bij de RCC: een disclaimer-doorbraak!

Ebba Hoogenraad, advocaat reclamerecht en health beauty & food law

Food, AdvertisingDaphne Vrieling