Een cocktail op het strand

Cocktails-beach-club-300x200.jpg

Voor alcoholreclame gelden specifieke, strenge regels die onder andere in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) zijn vastgelegd. Een veelgestelde vraag: hoe ga je om met een reclame waarin wél alcohol voorkomt, maar waarin een ander product of een andere dienst dan alcohol wordt aangeprezen?

De definitie van alcoholreclame is redelijk ruim. Reclame voor alcoholhoudende drank is namelijk: “iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van alcoholhoudende drank […] door een adverteerder of geheel of deels ten behoeve van deze, al dan niet met behulp van derden”. Het risico bestaat dat de adverteerder in sommige situaties ongemerkt tóch aan de regels voor alcoholreclame moet voldoen.De Voorzitter van de Reclame Code Commissie oordeelde recentelijk over een televisiecommercial (TVC) van Corendon. In deze TVC is te zien dat een kind een cocktail bij de bar ophaalt en aan zijn moeder geeft.

Een klacht volgt: de klager geeft aan dat het niet is toegestaan dat een kind onder de 18 jaar een cocktail voor een volwassene haalt. Wordt de TVC, waarin reizen worden aangeboden, door deze scène (ook) een aanprijzing van alcoholhoudende drank en dus reclame voor alcohol?De voorzitter vindt van niet. Het gaat in de TVC onmiskenbaar om een sfeerbeeld in het kader van de aaprijzing van een reisdienst, als al wordt aangenomen dat de cocktail alcohol bevat. “De scène dient geen ander doel dan als illustratie bij de uiting”, aldus de voorzitter. Geen aanprijzing van alcoholhoudende drank dus. De RvA is niet van toepassing. De TVC mag dus gewoon worden uitgezonden, zodat we met dit grijze Hollandse weer onverminderd kunnen wegdromen bij zonnige vakantiebeelden.

Sarah Arayess

Food, AdvertisingDaphne Vrieling