Korting op ALLES!*

Sale.png

“Tot wel 30% korting op alles*”, “KORTING OP HÉÉL DE SITE*, wees snel!”. Het zijn bekende kreten op websites, in mailboxen en op folders. Betekent het gebruik van de woorden “alles” en “HÉÉL” dan ook dat er daadwerkelijk korting op alles wordt gegeven of is het nog mogelijk uitzonderingen te maken? De Reclame Code Commissie (RCC) oordeelde dat dit kan, zolang op adequate, niet-dubbelzinnige wijze op die uitzonderingen wordt gewezen.Het oordeel van de RCC kwam naar aanleiding van een klacht over een via e-mail verspreide advertentie van Groupon. Daarin stond “Salaris is er – tot 30% EXTRA korting op héél Groupon, wees snel” en “EINDIGT MORGEN KORTING OP HÉÉL GROUPON Tot 30% korting op alles”.

Vervolgens stond onderaan de pagina dat het ging om een korting van 5% tot 30% op Lokaal Hotels & Reizen, dat de korting geldig was op 3 deals, dat de maximale korting €20 per deal was en dat sommige deals waren uitgesloten. Lang niet zoveel korting als je zou verwachten wanneer er korting op alles wordt beloofd dus. Er werd dan ook een klacht ingediend tegen de uiting omdat volgens klager “aan de lopende band” wordt gecommuniceerd dat de korting voor “héél Groupon” geldt, maar er vervolgens toch deals zijn uitgesloten.Groupon verweert zich door te stellen dat in de uiting staat “tot 30% korting”, waaronder dus ook 0% korting valt. Dat verweer slaagt (gelukkig) niet. Ten tweede zegt Groupon dat onderaan elke mailing melding wordt gemaakt van de beperkingen van de aanbieding. Desondanks zal Groupon in het vervolg een asterisk die verwijst naar de uitzonderingen toevoegen bij “heel” en “alles”.

De RCC begint door te stellen dat de adverteerder ervoor moet zorgen dat die bij het gebruik van absolute woorden als “heel” en “alles” op adequate en niet-dubbelzinnige wijze op de uitzonderingen moet wijzen. Dat gezegd hebbende, kan de RCC zich vinden in de toevoeging van de asterisk door Groupon en beveelt zij Groupon alleen voor zover nodig nog aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Moraal van het verhaal: geef gerust korting op “alles”, maar wees – tenzij je de volledige website in de sale zet – duidelijk over uitzonderingen!

Mathijs Peijnenburg

AdvertisingInfo