Hoe zit het met lachgas in reclame?
Lachgas is op dit moment een hot topic. De straat is bezaaid met patronen en ballonnen. Heel wat gemeentes hebben de partydrug al op bepaalde evenementen en locaties verboden. In Amsterdam is inmiddels een heuse “lachgaskoning”, die met zijn onderneming, Ufogas, op billboards reclame maakt voor lachgas-ballonnen. Het toenemende gebruik van lachgas is omstreden. Een klacht bij de Reclame Code Commissie (RCC) bleef natuurlijk niet uit.De klacht is gericht tegen een billboard van Ufogas: een cartoonachtige tekening van twee mannen met een ballon aan hun mond en het bericht dat bij Ufogas overal lachgas besteld kan worden. Klaagster vindt het “ongelofelijk en echt niet kunnen” dat geadverteerd wordt voor lachgas. Het is een gevaarlijke stof die in elke gewenste hoeveelheid besteld kan worden. Klaagster maakt zich zorgen over het toenemende gebruik, zeker nu steeds duidelijker wordt dat de stof de gezondheid schaadt.
De RCC heeft er begrip voor dat klaagster zich zorgen maakt en dat ze de reclame onwenselijk vindt. Maar het is op dit moment niet wettelijk verboden om lachgas voor recreatief gebruik aan te bieden. De bezwaren zijn echt op het product gericht. Die bezwaren kunnen Ufogas niet het recht ontnemen om reclame te maken voor een wettelijk toegestaan product. De reclame spoort ook niet aan grote hoeveelheden lachgas te gebruiken. De klacht wordt daarom afgewezen.Voor nu laat de RCC dus toe om reclame te maken voor recreatief lachgas. Het is de vraag of dat wel houdbaar is. Wordt het niet anders nu de drug in steeds meer gemeenten op locaties en evenementen wordt verboden? Ufogas doet er goed aan de billboards in elk geval op die plekken weg te halen. To be continued…
Mathijs Peijnenburg