Ginger Thins: over smaak valt niet te twisten
Smaak is subjectief en daarom kan het niet auteursrechtelijk beschermd worden, zo luidde het arrest in de Heksenkaaszaak. In deze Reclame Code Commissiezaak gaat het niet over het auteursrecht op smaak, maar over de verwachting van de smaak van een koekje op basis van de verpakking.
Klager dient een klacht in tegen de verpakking van kruidige Scandinavische koekjes van Lidl met de naam ‘Ginger Thins’. Volgens klager zou de benaming ‘Ginger Thins’ misleidend zijn, omdat het de onjuiste indruk zou wekken dat gember een dominant bestanddeel zou zijn. Ook zou de smaak niet aansluiten bij de verwachting van de klager nu het koekje overwegend naar kaneel in plaats van gember zou smaken. Zowel de voorzitter als de voltallige Reclame Code Commissie maken hier korte metten mee. Smaak is subjectief en enkel de benaming ‘Ginger Thins’ is onvoldoende om te verwachten dat de koekjes een uitgesproken gembersmaak zouden hebben.
De benaming ‘Ginger Thins’ voor de in Scandinavië gebruikelijke dunne, kruidige koekjes is evenmin misleidend want - geheel in lijn met HvJ Teekanne - de gemiddelde consument bekijkt de gehele verpakking. En de verpakking laat niets over aan de twijfel. Zo staat duidelijk, direct onder de aanduiding ‘Ginger Thins’ de tekst ‘Thin and crispy spiced biscuits’ en boven de ingrediëntenlijst de aanduiding ‘kruidige koek’. Uit de ingrediëntenlijst maakt de gemiddelde consument op dat het product 0,6% kaneel en 0,2% gember bevat. Ook de serveersuggestie van kaneelstokjes op de voorzijde van de verpakking bevestigen de enige juiste conclusie: de gemiddelde consument begrijpt dat hij een kruidig koekje met onder andere kaneel en gember voor zich heeft. Van misleiding is geen sprake, de voorzittersbeslissing wordt bevestigd en de klacht afgewezen.
Lisanne Steenbergen heeft deze zaak samen met Ebba Hoogenraad voor Lidl behandeld.