Het wettelijk beoordelingskader van (valse) beoordelingen

Myrna - valse beoord. 2 - wit kader.jpg

Al eerder schreven we dat je als consument geen valse beoordelingen (ook wel: reviews of recensies) mag plaatsen. Nu staat het gebruik van (valse) beoordelingen door een handelaar centraal. Op dit moment staat er niet letterlijk in de wet dat handelaren geen valse beoordelingen mogen plaatsen, wel kan dit onder omstandigheden misleidend zijn. Door de recent aangenomen richtlijn 2019/2161 gaat dit uitgangspunt veranderen. In de richtlijn staat letterlijk dat handelaren geen valse beoordelingen mogen plaatsen.

De richtlijn moet uiterlijk 28 mei 2022 zijn omgezet in nationale wetgeving. Er ligt al een concept wetsvoorstel met onder meer een verbod op het (laten) plaatsen van valse beoordelingen, zoals ‘likes’. Ook mogen handelaren volgens het wetsvoorstel beoordelingen van consumenten niet meer manipuleren door bijvoorbeeld alleen positieve beoordelingen te plaatsen en de negatieve te verwijderen.

Verder krijgen handelaren een extra informatieplicht richting de consument. Een handelaar moet aan de consument laten weten of, en zo ja hoe, hij controleert of beoordelingen afkomstig zijn van consumenten die het product daadwerkelijk hebben gebruikt of gekocht. Handelaren moeten dus voldoende stappen ondernemen om de echtheid van een beoordeling te kunnen garanderen.

Maak je gebruik van consumentenbeoordelingen? Houd dan rekening met deze regels. Wanneer je dit niet doet kan de consument de koopovereenkomst vernietigen en kan je aansprakelijk worden gehouden voor de geleden schade. Ook riskeer je een boete van de ACM als je niet voldoet aan de wetgeving.

Myrna Teeuw

AdvertisingDaniel Haije