Louboutin-Amazon arrest geldt niet voor normale marktplaatsen
Fruugo is een normale online marktplaats: verkopers uploaden en verkopen hun eigen producten op Fruugo, terwijl Fruugo zelf geen producten verkoopt. Audi en Volkswagen vonden niet-geautoriseerde producten op de website van Fruugo en startten een inbreukprocedure. Zij beweren dat niet alleen de verkopers op het Fruugo-platform, maar ook Fruugo zelf inbreuk maakt op hun merken.
De rechtbank Den Haag past de standaardregel van L'Oréal/eBay toe op Fruugo, die een normale marktplaats is: een online marktplaats gebruikt geen merken in verkoopadvertenties in haar eigen commerciële communicatie. Het platform maakt dus geen inbreuk op het merk. De rechtbank volgt Fruugo in haar standpunt dat het Louboutin/Amazon arrest alleen van toepassing is op hybride marktplaatsen, dat wil zeggen platformen (zoals Amazon) die ook voor eigen rekening op het platform verkopen. Verder is de rechtbank van oordeel dat het voor consumenten die de Fruugo-marktplaats bezoeken voldoende duidelijk is dat zij bij een specifieke verkoper kopen en niet bij Fruugo zelf.
De rechtbank oordeelt ook dat Fruugo geen actieve kennis heeft met betrekking tot de producten die zijn geüpload op haar platform, terwijl haar notice and takedown systeem goed werkt. In dat verband benadrukt de rechtbank dat Fruugo de niet-toegelaten Audi- en Volkswagenproducten binnen één dag na ontvangst van een sommatiebrief van de ondernemingen heeft verwijderd. Fruugo komt daarom ook in aanmerking voor de uitsluiting van de aansprakelijkheid op grond van de richtlijn inzake elektronische handel en, met het oog op de toekomstige digitale diensten verordening, op grond van artikel 6 van die toekomstige wet.
Moïra Truijens en Mathijs Peijnenburg vertegenwoordigen Fruugo in deze zaak.