Ook de zuivelindustrie mag reclame maken over duurzaamheid

Melkunie zegt in een YouTube-video dat ze op de duurzame tour is: Melkunie plant 40.000 bomen. Dat is géén greenwashing. Waarom niet? Melkunie doet wat ze zegt en licht haar duurzaamheidsclaim goed toe. Dat zuivelproductie schadelijke effecten heeft op het milieu maakt niet dat Melkunie het woord duurzaam niet meer in de mond zou mogen nemen. 

In de animatie-video vertelt een koe dat op en rond Nederlandse boerderijen 40.000 bomen en struiken worden geplant. De video eindigt met de tekst: ‘Da’s lekker voor de biodiversiteit’. En ‘op de duurzame tour’. Goeie. Van Melkunie.

Deze video is een doorn in het oog van klager. Want die vindt dat het planten van bomen weliswaar een verbetering geeft van de biodiversiteit (ten opzichte van het niet planten van die bomen). Maar dat is volgens klager een druppel op de gloeiende plaat. Daarom zou het greenwashing zijn. Want de zuivelindustrie heeft immers grote impact op de biodiversiteit (uitstoot CO2, kappen van bossen in Zuid-Amerika voor soja etcetera).

Arla Foods kan aantonen dat zij haar melkveehouders financieel stimuleert om allerlei duurzaamheidsacties daadwerkelijk uit te voeren. En dat ze in samenwerking met Trees for All en BoerenNatuur 125.000 bomen en struiken plant bij boerderijen in Nederland, waarvan 40.000 vanuit Melkunie.

Het belang van deze uitspraak van de RCC is dat zuivelfabrikanten wél reclame mogen maken voor duurzaamheidsactiviteiten die zij ondernemen. Er geldt géén totaalverbod voor duurzaamheidsclaims voor de zuivelindustrie, ook al heeft die zuivelindustrie in het algemeen een negatieve impact op het milieu. De gemiddelde consument mag bekend worden verondersteld met de schadelijke effecten van de melkveehouderij en de zuivelproductie. Dat die effecten er - helaas -  zijn, maakt de uiting niet reeds daarom misleidend. Natuurlijk moet de duurzaamheidsclaim wel volgens de regelen der kunst worden gedaan. Dus in lijn met de Code Duurzaamheidsreclame en met de Leidraad Duurzaamheidsclaims van de ACM. Melkunie plant bomen en struiken rondom boerderijen. Dat is inderdaad lekker voor de biodiversiteit. Niet wordt gesuggereerd dat de schadelijke gevolgen van de zuivelproductie hierdoor worden opgeheven. Kortom: de video is géén greenwashing.

Ebba Hoogenraad heeft deze zaak behandeld voor Arla Foods