Vier vragen en antwoorden over de nieuwe Reclamecode voor Alcoholvrije Varianten van Alcoholhoudende Dranken (RvAVA)

Vanaf 1 april 2024 wordt in Nederland een nieuwe zelfreguleringscode van kracht voor reclame voor alle alcoholvrije varianten van alcoholhoudende dranken: de Reclamecode voor Alcoholvrije Varianten van Alcoholhoudende Dranken (RvAVA). Vier vragen en antwoorden:

1. Erm, "alcoholvrije varianten van alcoholische dranken", wat betekent dat?

De definitie van een alcoholvrije variant van een alcoholhoudende drank in de RvAVA is "een voor menselijke consumptie bestemde drank, niet zijnde een alcoholhoudende drank waarbij door middel van naam, merk, productvormgeving, en/of marketing van die drank wordt verwezen naar een alcoholhoudende drank ". Denk aan een alcoholvrij alternatief voor bier, wijn of sterke drank. 

2. Heeft de code alleen betrekking op dranken die volledig alcoholvrij zijn?

Nee. De RvAVA is ook van toepassing op (of verwijst naar) dranken die een kleine hoeveelheid alcohol bevatten. Afhankelijk van de hoeveelheid alcohol gelden drie verschillende regelingen:

1) 0.0-0.1%: Reclame mag niet specifiek gericht zijn op minderjarigen.

2) 0.1-0.5%: Reclame mag niet verwijzen naar zwangerschap of alcohol en verkeer. Natuurlijk mogen reclames ook hier niet specifiek gericht zijn op minderjarigen.

3) > 0.5%: Als een drank meer dan 0,5% alcohol bevat, is de "normale" Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) van toepassing.

3. Wat als een advertentie zowel reclame voor alcoholische dranken als voor niet-alcoholische dranken bevat?

Als een reclame voor een alcoholvrije variant ook alcoholhoudende dranken bevat, dan is de RvA van toepassing. Je mag wel de (generieke) naam van een alcoholhoudende drank vermelden voor zover dat nodig is om aan te geven dat het geadverteerde product een alcoholvrije variant van het alcoholhoudende product is.

4. Mag je het algemene logo van een merk van alcoholische dranken weergeven in een advertentie voor niet-alcoholische dranken?

Ja, dat mag, maar alleen als direct en onmiskenbaar duidelijk wordt gemaakt dat het geadverteerde product een alcoholvrije variant van alcoholhoudende drank is. In de praktijk is het raadzaam om bij reclame voor een alcoholvrije variant 0,0 voor of na het logo te zetten of een apart logo te gebruiken dat alleen voor alcoholvrije producten wordt gebruikt.

Daniël Haije